responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني نویسنده : رسولي محلاتي، سيد هاشم    جلد : 1  صفحه : 145

فرمود: يعنى خدمتكاران آن را ميدانند و پيش از آنكه دوستان خدا از آنها بخواهند نزدشان بياورند، و اما گفتار خداى عز و جل (كه بدنبال آيه فوق فرمايد): «... ميوه‌هائى است و آنها محترم و گرامى هستند» فرمود: يعنى آنها چيزى در بهشت نخواهند جز آنكه بدان اكرام شوند.

[احاديثى در باره شيعه و مخالفان‌]

70- ابو بصير گويد: من در خدمت امام باقر عليه السّلام شرفياب بودم شخصى بدان حضرت عرض كرد:

همانا سالم بن ابى حفصة (كه زيدى مذهب و مخالف با ائمه اطهار بوده) و يارانش از شما روايت ميكنند كه شما در هنگام سخن گفتن (از روى تقيه و مصلحت) طورى سخن ميگوئى كه هفتاد توجيه دارد تا بتوانى از زير بار مسئوليت آن بيرون روى؟ فرمود: سالم از من چه ميخواهد آيا ميخواهد كه من فرشتگان را رو در روى او بياورم بخدا سوگند پيامبران نيز اين كار را نكردند.

همانا ابراهيم عليه السّلام نيز (هنگامى كه بت پرستان از او دعوت كردند كه همراه خود براى برگزارى عيدشان بصحرا رود) فرمود: «همانا من بيمارم» (سوره صافات آيه 88) در صورتى كه بيمار نبود ولى دروغ هم نگفت.

و نيز همان ابراهيم عليه السّلام (هنگامى كه از او بازپرسى كردند و گفتند آيا تو خدايان ما را شكسته و باين صورت درآورده‌اى؟ در پاسخشان) فرمود: «بلكه بت بزرگ اين كار را كرده است».

(سوره انبياء آيه 63).

با اينكه بت بزرگ نكرده بود ولى ابراهيم دروغ نگفت، و يوسف عليه السّلام نيز (براى بازگرداندن بنيامين) بكاروانيان فرمود: «اى كاروانيان شما دزديد» (سوره يوسف آيه 70) و بخدا سوگند آنان دزد نبودند و يوسف نيز دروغ نگفت.

شرح- سالم بن ابى حفصة از دشمنان ائمه اطهار عليهم السّلام بوده و برخى مانند ابن حجر او را شيعه غالى ناميده و برخى مانند صاحب تنقيح المقال او را زيدى مذهب و بلكه ناصبى ميدانند و بهر صورت از دشمنان اهل بيت عليهم السّلام بوده است و در روايات بسيارى ائمه او را لعن و تكفير كرده‌اند و اين سخن را نيز كه در اينجا اظهار كرده براى اين بوده است كه خواسته امام باقر عليه السّلام را در نزد اطرافيان خود و ساير مردم (نعوذ باللَّه) شخصى دروغگو معرفى كند، و مقصود امام عليه السّلام اين است كه: دو پهلو سخن گفتن دروغ نيست پيمبران الهى مانند ابراهيم و يوسف عليهما السّلام نيز گاهى از روى مصالح و تقيه از دشمن سخنانى بظاهر ميگفتند كه مقصودشان معناى ظاهرى آنها نبود، چنانچه ابراهيم در آنجا فرمود:

من بيمارم در صورتى كه بيمار نبود ...

نام کتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني نویسنده : رسولي محلاتي، سيد هاشم    جلد : 1  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست