نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 314
خدا را بر امر مردم مقدم دارند و حكم خدا را پيش از حكم مردم
دانند. 2- و باز فرموده است (41 سوره 28) «آنها را امامانى قرار داديم كه بسوى
دوزخ بخوانند» ايشان امر مردم را بر امر خدا مقدم دارند و حكم مردم را پيش از حكم
خدا دانند و بر خلاف آنچه در كتاب خداى عز و جل است، طبق هوس خويش رفتار كنند.
شرح
- مقصود از خواندن بسوى
دوزخ اينست كه مردم را بكفر و گناه و اميد راند كه عاقبتش دوزخ است و مقصود از
قرار دادن خدا ايشان را اين چنين، آنست كه خدا از حال ايشان خبر ميدهد چنان كه
بشخصى گوئى: «تو مرا دروغگو قرار دادى» يعنى بمردم گفتى كه او دروغگوست و اين معنى
را شيخ طوسى و طبرسى قدس سرهما گفتهاند و بيانى كه ما در جبر و تفويض گفتيم و در
اخبار طينت ان شاء اللَّه مىآيد نيز مناسب اين مقام است.
قرآن بسوى امام هدايت
ميكند
1-
حسن بن محبوب گويد: از حضرت
رضا عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل پرسيدم (آيه 33- سوره 4) «همه را در تركه
پدران و مادران و خويشان، بستگانى قرار دادهايم و كسانى را كه با آنها دست (بيعت
يا پيمان) دادهايد» (بهره آنها را بدهيد) حضرت فرمود: مقصود ائمه عليهم السلام
باشند كه خداى عز و جل پيمان شما را با ايشان بسته است.
شرح
- ظاهر آيه شريفه و
تفسير آن، راجع بارث بردن اولاد از پدر و مادر و خويشان و بستگان از يك ديگر است
كه در اين سوره بتفصيل بيان شده است و از جمله روابطى كه موجب ارث مىشود، عقد
أيمان است كه در آخر آيه شريفه ذكر شد و آن بمعنى رابطه همسرى يا ضمان جريرة و يا
امامت است كه فقهاء در كتاب ارث تفصيل دادهاند و ارث بردن امام در صورتى است كه
براى ميت هيچ گونه وارثى نباشد و اما تأويل و باطن آيه شريفه را كه حضرت بيان
ميفرمايد، تطبيق نمودن عقد أيمان است با حق معنوى امامت يعنى نظر باينكه بين امام
و مأموم رابطه ولايت و دست بيعت و پيمان فرمانبردارى هست، خداى تعالى ميفرمايد:
اين حق امام را ادا كنيد
يعنى از او اطاعت و پيروى كنيد.
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 314