نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 279
يعنى امامى از اولاد فاطمه عليها السلام ندارد «هيچ نورى براى
او نباشد» روز قيامت امامى نداشته باشد، و در باره قول خداى تعالى (12 سوره 57)
«نور آنها از پيش رو و طرف راست ميشتابد» فرمود:
روز قيامت ائمه مؤمنين
از پيش رو و طرف راست مؤمنين ميشتابند تا ايشان را بمنازل اهل بهشت وارد سازند.
توضيح
- باصطلاح محدثين و
مفسرين، تفسير قرآن با تأويل آن فرق دارد: تفسير قرآن همان معنى ساده و روشن است
كه هر داناى بلغت عربى آن را ميفهمد و اجازه دارد كه آن معنا را استنباط كند و در
آن بينديشد و در كتاب تفسير خود بنويسد ولى تأويل قرآن معنى باطنى و مكنون آنست كه
همه كس را اجازه دست درازى بسوى آن نيست. تأويل قرآن منحصر به پيغمبر اكرم و ائمه
معصومين (ص) ميباشد كه قرآن در خانه آنها نازل شده و بوحى و الهام الهى بآن تأويل
رهبرى شدهاند، ايشان هر چه در باره قرآن گويند از تفسير و تأويل حق است و مقبول،
در صورتى كه از ديگران كلمهاى هم در تأويل پذيرفته نيست، آنچه امام صادق (ع) در
باره آيه شريفه نور كه از آيات برجسته و تعابير ابتكارى قرآن ميباشد فرموده است
مربوط بتأويل قرآنست، دانشمندان شيعه براى تطبيق آيه شريفه با تأويل و بيان حضرت
صادق (ع) بيانات مفصل و مختلفى دارند و بعضى رسالهاى جداگانه در اين موضوع
نوشتهاند كه از حوصله اين مختصر بيرونست. علاوه بر آنكه پس از اطمينان بصحت اصل
حديث نياز مبرمى بفروع و حواشى آن نميباشد.
6-
محمد بن فضيل گويد از
حضرت ابو الحسن (ع) راجع بقول خداى تعالى (8 سوره 61) «ميخواهند نور خدا را با پف
دهان خود خاموش كنند» پرسيدم، فرمود: يعنى ميخواهند ولايت امير المؤمنين (ع) را با
پف دهانشان خاموش كنند، گفتم سپس خداى تعالى فرمايد: «و خدا كاملكننده نور خويش
است» فرمود يعنى و خدا كاملكننده امامت است و امامت همان نور است و همانست كه
خداى عز و جل فرمايد «بخدا و رسولش و نورى كه فرو فرستادهايم ايمان آوريد» مقصود
از نور همان امام است.
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 279