نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 251
هم باشد.
شرح
- مجلسى (ره) در معنى
اين حديث شريف چند احتمال داده است: 1- در رشته آفرينش مخلوق سر سلسله آنها حضرت
آدم پيغمبر بوده است و نيز در هر زمانى امام و پيغمبرى بوده و آخرين فرد روى زمين
هم امام زمان باشد 2- هر انسانى را كه ملاحظه كنى پيش از او و در زمان او و پس از
او پيغمبر يا امامى ميباشد 3- بعثت پيغمبر و امام در عالم ميثاق مقرر شده و در
دنيا وجود خارجى يافته و در قيامت هم باشد.
در اينكه زمين خالى از
حجت نماند
1-
حسين بن ابى العلاء
گويد: بامام صادق عرض كردم، ممكن است زمين باشد و امامى در آن نباشد؟ فرمود: نه،
گفتم: دو امام در يك زمان مىشود؟ فرمود: نه مگر اينكه يكى از آنها خاموش باشد (و
بوظائف امامت قيام نكند مانند حضرت حسين در زمان امام حسن عليهما السلام).
2-
امام صادق ميفرمود:
همانا زمين در هيچ حالى از امام خالى نگردد براى آنكه اگر مؤمنين چيزى (در اصول يا
فروع دين) افزودند آنها را برگرداند و اگر چيزى كم كردند براى آنها تكميل كند.
3-
امام صادق عليه السلام فرمود:
زمين از حالى بحالى نگردد جز آنكه براى خدا در آن حجتى باشد كه حلال و حرام را
بمردم بفهماند و ايشان را براه خدا خواند.
4-
حسين بن ابى العلاء
گويد: بامام صادق عرض كردم زمين بدون امام باقى ميماند؟ فرمود: نه.
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 251