نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 133
كه چون توهم اين معنى ممكن است آيه شريفه آن را نفى نموده.
10-
ابو هاشم گويد: بامام
رضا (ع) عرض كردم: ميتوان خدا را توصيف نمود؟ فرمود: مگر قرآن نميخوانى؟ عرض كردم:
چرا فرمود: مگر نخواندهئى گفته خداى تعالى را «أبصار دركش نكنند و او ابصار را
درك كند» گفتم: چرا، فرمود: ميدانيد ابصار چيست؟ گفتم ديدن بچشمها، فرمود:
خاطرات دلها از بينائى
چشمها قويتر است، خاطرات او را درك نكنند و او خاطرات را درك كند.
11-
ابو هاشم گويد: بحضرت
جواد (ع) آيه «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ» را عرض كردم،
فرمود: اى ابا هاشم خاطره دلها دقيقتر از بينائى چشمهاست، زيرا تو گاهى با خاطره
دلت سند و هند و شهرهائى كه بآنها نرفتهاى درك ميكنى ولى با چشمت درك نميكنى،
خاطره دلها خدا را درك نكنند تا چه رسد ببينائى چشمها.
12-
هشام بن حكم گويد: تمام
اشياء با دو چيز درك شوند: حواس پنجگانه و دل، و ادراك حواس بر سه قسم است: 1-
ادراك بوسيله دخول 2- ادراك بوسيله سودن و لمس كردن 3- ادراك بدون دخول و سودن.
اما ادراك بوسيله دخول در صداها و بوئيدنيها و چشيدنيها است (كه صوت داخل گوش شود
و هواى متعفن داخل بينى و چشيدنى داخل بصاق زبان) و اما ادراك بلمس و سودن در
شناختن اشكال هندسى
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 133