نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 130
اينكه خداى- عز و جل- بچشم ديده نشود زيرا ديدن بچشم بآنچه
گفتيم ميرسد
شرح
- هر چند استدلال در
روايت سابق با وجود قوت و استحكامش ساده و روشن بود استدلال در اين روايت مشكل و
پيچيده است بطورى كه فهم آن براى شارحين ايجاد صعوبت كرده است، ولى سخن غواص بحار
احاديث علامه مجلسى (ره) در اين ميان بسيار متين و پسنديده است، آن مرحوم در بيان
حديث سه قول از شارحين و ناظرين در اين حديث را نقل ميكند و خودش قول اول را
نزديكتر بافهام ميداند قول دوم گويندهاش معلوم نيست و قول سوم گفتار مرحوم ملا
صدراست كه مجلسى (ره) از آن تعبير به ما حققه بعض الافاضل ميكند و در آخر ميگويد:
شايد در زمان امام عليه السلام مقدماتى بين دو طرف مجادله براى الزام بوده است كه
ما آن را نميدانيم چنانچه در بيشتر أخبار چنين است، اينك بيان قول اول: شناسائى
خدا از راه اكتساب دليل و راهنمائى قرآن و حديث باين نتيجه ميرسد كه خدا جسم نيست،
مانند ندارد پس ديدنش بچشم محالست و اگر فرض شود كسى او را بچشم ببيند قطعا او را
شناخته است ولى اين شناسائى مخالف و ضد شناسائى از راه دليلست، پس اگر ديدن بچشم
ايمان باشد شناسائى از راه دليل ايمان نيست در صورتى كه قرآن ايشان را مؤمن خوانده
و اگر ايمان نباشد ايمان اكتسابى در قيامت يا از بين ميرود و يا نميرود و هر دو
باطلست زيرا اگر از بين برود مخالف اجماع است كه ايمان ثابت از دليل كه در دنيا حاصل
شده در آخرت محالست از بين برود و اگر از بين نرود با ايمان از راه ديدن بچشم
اجتماع نقيضين شود.
4-
احمد بن اسحاق گويد:
بامام حسن عسگرى عليه السلام نامه نوشتم و از ديدن خدا و اختلاف مردم در آن سؤال
كردم. آن حضرت نوشت: تا وقتى كه ميان بيننده و ديده شده (هدف ديد) هوائى كه ديد در
آن نفوذ كند نباشد ديدن صورت نگيرد، پس اگر چنين هوائى از ميان بيننده و هدف قطع
شود ديدن درست نشود و در صورت درستى هم مانند شدن بيننده بهدف است (در اينكه هر دو
جايگزين شده و در جهت مخصوصى هستند) زيرا بيننده چون برابر هدف قرار گرفت از نظر
شرط ديدن ميان آنها تشبيه واقع شود، و اين همان تشبيه ممتنع است (كه خدا را مانندى
باشد) زيرا اتصال بين أسباب و مسببات حتمى است.
شرح
- دانشمندان طبيعى گويند
منعكس شدن چيزى در چشم متوقف بر سه شرط حتمى است:
1- هدف ديد جسم كثيف
باشد تا بتواند نور را منعكس و پراكنده كند از اين جهت اجسام لطيفه مانند هوا و
فرشته و جن ديده نشوند مگر وقتى كه بقالب جسم كثيف در آيند. 2- ميان آن دو فاصله
معينى كه
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 130