نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 195
همچنين خوف از ترور، دانست كه به خاطر حفظ
اسلام، انجام گرفت.
امام على عليه السّلام در خطبهى شقشقيه رمز انتخاب، مدارا و سكوت را
چنين بيان مىفرمايد: «... من جامهى خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن
درپيچيدم و كنار رفتم؛ درحالىكه در كار خود انديشه مىكردم كه آيا دست تنها و
بدون ياور به پا خواسته و حق خود و مردم را مطالبه نمايم و يا آنكه در محيط
پرخفقان و ظلم كه پيران را فرسوده و جوانان را پير و پژمرده و مردان مؤمن را تا
واپسين دم حيات به رنج و سختى واداشته، صبر نمايم؟
سرانجام ديدم، صبر كردن خردمندانهتر است؛ پس شكيبايى ورزيدم؛ ولى به
سان كسى مىماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مىديدم كه ميراثم
را به تاراج مىبرند»[1].
علاوه بر اين در خارج از حوزهى مركزى جهان اسلام گروهى از قبايل عرب
دست به شورش زده و با گرايش مجدد به آيين جاهليت، يا گرد آمدن پيرامون اشخاصى كه
ادعاى پيامبرى داشتند و يا با عدم پرداخت زكات، مشكلاتى را براى مسلمين پديد
آوردند.
خليفه در برخورد با اولين چالش، سياست سكوت و برخوردهاى زيركانه و
گاه خشونتآميز را در پيش گرفت و در نهايت با منزوى كردن مخالفان، اذهان عمومى را
از توجه جدى به بحران مذكور باز داشت.
وى همچنين با اعزام بخشى از سپاهيان اسلام به مناطق آشوبزده و
برپايى نبردهايى كه در تاريخ به جنگهاى «ردّه» مشهور است، به مقابله با چالش دوم
پرداخت و شورشيان را سركوب نمود[2].
2. خلافت عمر
پس از مرگ ابو بكر، عمر بن خطاب بر مسند خلافت تكيه زد. وى كه از سوى
خليفهى پيشين به اين سمت منصوب شد[3]، بيش از
ده سال بر جامعهى اسلامى حكومت كرد. در دوران خلافت عمر، قدرت سياسى و نظامى
مسلمين شكوفاتر شد و با فتح ايران، دمشق،