نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 95
مستند به ولايت حقيقى و تحت ظلّ حاكميت
بالذات، يعنى ولايت و حاكميت خداوند باشد و به طور قطع حكومت زمانى مىتواند از
چنين پشتوانهاى برخوردار شود كه در همه مراتب حاكميت، اراده تشريعى حق تعالى را
نافذ و حاكم گرداند و از محتوايى منطبق با قوانين الهى برخوردار و مورد رضايت حق
تعالى بوده باشد.
بنابراين، صرف تمسك به مشيت تكوينى خداوند براى توجيه الهى بودن
حكومت، مبالغهاى ناروا و به دور از حقيقت حكومت الهى و دينى مىباشد.
نتيجه بررسى حكومتهاى دينى در انديشه غرب، كه با عنوان «تئوكراسى»
مطرح مىشود، آن است كه هيچيك از اشكال طبيعت الهى فرمانروا، نيابت خدايى
فرمانروا و مشيت الهى در اقتدار فرمانروا، با معيارها و اصول اقتدار منتسب به
خداوند و حكومت دينى منطبق نيستند.
ج) حكومتى دينى و حاكمان الهى براساس ديدگاه حق
در مباحث گذشته، اشكال حكومت دينى در انديشه غرب را بررسى كرديم و
واضح شد كه قالبهاى شناختهشده در اين بينش با روح تعاليم دين و روحى الهى
هيچگونه انطباقى ندارند. ازاينرو لازم است به تبيين صحيح حكومت دينى و بازشناسى
حاكمان و رهبران راستين دينى پرداخته شود، تا در بررسى اثبات ضرورت حكومت دينى،
بحث درباره امرى مشخص و شناخته شده بوده باشد.
1. تبيين حكومت دينى براسا ديدگاه حقّ
در بحث مشروعيت بيان كرديم حكومت آنگاه مشروع خواهد بود كه إعمال
حاكميت در آن، داراى توجيه عقلانى و منطقى باشد و روشن شد كه اين توجيه تنها در
سايه انتساب عقلانى حاكميت، به حاكميت حقيقى و بالذات كه از آن حق تعالى است،
امكانپذير مىباشد؛ چرا كه حاكميت واقعى و اصيل بر تمام شئون اين جهان از
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 95