نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 93
مشيت خداوند بر آن تعلق مىگرفت هيچگاه
خواست ابراهيم و بر مشيت او پيروز نمىگشت.
براساس اين بيان، به وضوح روشن مىشود كه براى حق تعالى دو گونه
اراده و مشيت است؛ نخست، اراده و مشيتى است تخلّفناپذير و به اصطلاح تكوينى كه هر
آنچه در عالم تحقق مىيابد، منبعث از اين اراده است و هرگز فعل و حادثهاى به دور
از احاطه اين قسم از مشيت الهى، واقع نمىشود. ازاينرو تمام امور عالم و از جمله
افعال انسان منتسب به بارىتعالى مىباشد؛ اما در مورد افعال انسان اينگونه نيست
كه اراده خداوند، بر تحقق افعال انسان بدون هيچ قيد و شرطى تعلق گرفته است؛ به
گونهاى كه انسان در اين ميان هيچ نقشى ندارد، در اين صورت نتيجه چنين سيطرهاى
جبز و خالى بودن عهده انسان از مسئوليت عملكردهايش خواهد بود و پرواضح است چنين
عقيدهاى با آيات قرآن كه انسان را مسئول كردههايش مىشناسد، نظير آيات ذيل:
من عمل صالحا فلنفسه و من أساء فعليها.[1]
و أن ليس للإنسان إلّا ما سعى* و أنّ سعيه سوف يرى.[2]
و ستردّون إلى عالم الغيب و الشّهادة فينبّكم بما كنتم تعملون.[3] و او را به كارهاى شايسته امر و از كارهاى ناروا، نهى مىكند؛
ناسازگار و منافى خواهد بود؛ اما اگر بگوييم اراده تكوينى خداوند بر تحقق افعال
انسان با خصوصيات
[1] -« هركس كار شايستهاى بهجا آورد، براى خود بهجا
آورده است و هركس كه كار بد مىكند، به زيان خوداوست». جاثيه، آيه 15.
[2] -« و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او
نيست، و اينكه تلاش او به زودى ديده مىشود». نجم، آيه 39- 40.
[3] -« و به زودى، به سوى داناى نهان و آشكار
بازگردانده مىشويد و شما را به آنچه عمل مىكرديد، خبر مىدهد».
توبه، آيه 105.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 93