نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 88
تغيير مصون و محفوظ مىباشد، با انديشه
عالمان ميسح كه براى خود، شأن تدبير أمور و مقام و سلطنت بين خدا و مردم قائل
بودند به شدت مقابله مىكند و در فرازهايى، جماعت اهل كتاب را به پرهيز از شرك و
دورى از هرگونه اعتقاد به ربوبيت غير خدا دعوت مىكند:
قل يا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة تعالوا إلى كلمة سواء بيننا و
بينكم ألا نعبد إلّا اللّه و لا نشرك به شيئا و لا يتّخذ بعضنا بعضا أربابا من دون
اللّه.[1] در آيه ديگر، نصارا را سرزنش مىكند كه دانشمندان و راهبان را به
عنوان ربّ دانسته از عيسى مسيح عليه السّلام به عنوان فرزند خدا ياد مىكنند و
آنان را به حقيقت آنچه در آيين عيسوى به آن مأمور بودهاند؛ يعنى اعتقاد به توحيد
و پرهيز از هرگونه شرك و خرافه، فرامىخواند:
إتّخذوا أخبارهم و رهبانهم أربابا من دون اللّه و المسيح ابن
مريم و ما أمروا إلا ليعبدوا إلها واحدا لا إله إلّا هو سبحانه عمّا يشركون.[2] قرآن در نفى هرگونه اظهار عبوديت در برابر غير خدا و تثبيت انحصار
تدبير و حق حكمرانى براى خداوند عالميان مىفرمايد:
و لا تدع مع اللّه إلها آخر لا إله إلّا هو كلّ شىء هالك إلّا
وجهه له الحكم و إليه ترجعون.[3] بنابراين اعتقاد به نيابت خدايى، انحراف از حقايق اديان آسمانى است
و نمىتوان
[1] -« بگو: اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان
ما و شما يكسان است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم
و بعضى از ما بعض ديگر را به خدايى نپذيرد.» آل عمران، آيه 64.
[2] -« آنان دانشمندان و راهبان خويش را معبودهايى در
برابر خدا قرار دادند و مسيح فرزند مريم را؛ درحالىكه دستور نداشتند جز خداوند
يكتايى را كه معبودى جز او نيست، بپرستند، او پاك و منزه است از آنچه همتايش قرار
مىدهند.» توبه، آيه 31.
[3] -« معبود ديگرى را با خدا مخوان كه هيچ معبودى جز
او نيست؛ همه چيز جز ذات[ پاك] او فانى مىشود؛ حاكميت تنها از آن اوست و همه به
سوى او بازگردانده مىشويد.» قصص، آيه 88.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 88