نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 316
مىشود و امام عليه السّلام با اقامه آن
درصدد احيار و استمرار امر بنيادينى برآمدند كه اساسش در عصر پيامبر صلّى اللّه
عليه و اله جهت برچيدن بساط امتيازها و برترىهاى نژادى، قبيلگى، مالى و ... نهاده
شد و زمامدار و رعيت، دارا و نادار، توانا و ناتوان، عرب و عجم را در برابر
قوانين الهى يكسان نمود.
تلاش براى نهادينه ساختن اين اصل از سيرههاى شاخص پيامبر اكرم صلّى
اللّه عليه و اله است. آن حضرت در برابر اعتراض برخى توانگران و اشراف به هنگام
اجراى «اصل برابرى مقابل قانون» فرمودند:
إنّما هلك من كان قبلكم بمثل هذا. كانوا يقيمون الحدود على ضعفائهم
و يتركون اقويائهم و اشرافهم، فهلكوا!؛[1] آنان كه پيش از شما بودند، تنها بدان سبب برافتادند و نابود شدند كه
اينگونه رفتارى داشتند: بر ناتوان اقامه حدود مىكردند و توانايان را رها
مىساختند.
و نيز فرمودند:
انّما هلك بنو اسرائيل لأنّهم كانوا يقيمون الحدود على الوضيع دون
الشريف؛[2] بنى اسرائيل از آن روى نابود شدند كه حدود را بر فرودستان اقامه
مىكردند و از شريفان و بزرگان در مىگذاشتند.
تا آنجا كه براى تحقق كامل اين اصل و تشويق و تحريك مردم در مطالبه
حقوقشان و اعمال قانون الهى نسبت به همه افراد فرمودند:
من قتل دون حقه فهو شهيد؛[3]
كسى كه در گرفتن حق خويش كشته شود، شهيد است.
بدينرو تساوى در برابر قانون از ويژگىهاى مبنايى در حكومت نبوى و
علوى
[1] - القاضى النعمان المغربى، دعائم الاسلام، ج 2، ص
442؛ و حسين النورى، مستدرك الوسائل، ج 18، ص 7.