نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 258
كيفيت تنظيم و سامان دادن به امور اجتماعى
اظهار نظر كنند تا براساس اين اظهار نظرها و آراى مردمى حقانيت قوانين و مشروعيت
قدرت حاكمان كه درصدد اعمال تصميمات خود بر صاحبان اصلى جامعه مىباشند، احراز و
به رسميت شناخته شود و متّبع و طاع گردد.
ثانيا، در طول تاريخ گذشته و حال، نظر مردم در نهايت تعيينكننده بوه
و شاخص عمده در حدوث و بقاى حكومتها و قوانين به شمار رفته است؛ به گونهاى كه
مىتوان اذعان كرد كه اگر تصميم يا روندى در عرصههاى سياسى و اجتماعى، به هر حال
از پذيرش و حمايت عمومى برخوردار نشود، سامانى نيافته و ديرى نپاييده است و
سرانجام اين خواست و اراده مردم است كه به كرسى نشسته و ياراى بقاء يافته است. پس
درست و صحيح همان است كه مردم مىخواهند و نمىتوان به منشأيي جدا از نظر جمعى
مردم براى توجيه حقانيت و مشروعيت اقتدار و حاكميت قائل شد.
ب) نقد و ارزيابى آراى مردم به عنوان منشأ ثبوتى مشروعيت
1. اگر آحاد مردم صاحبان اصلى زندگى اجتماعىاند و به تبع آن لازم
دانسته مىشود كه كيفيت نظام حاكم بر امور اجتماعى و مشروعيت آن، برخاسته از آراى
آحاد جامعه باشد؛ پس هرگز نمىتوان به آراى اكثريت به مفهوم نصف به اضافه يك يا
بيشتر اتكار كرد و آن را حائز توجيهى مقبول، براى ايجاد مشروعيت دانست؛ زيرا تصميم
اكثريت هرگز به مثابه تصميم همه آحاد مردم نيست؛ اما آنچه عملا در نظامهاى
مردمسالار دنيا مشهود است اتكاى مشروعيت قوانين و حكومتها به رأى اكثريت
مىباشد؛ يعنى اگر حكومتى با اكثريت آرا انتخاب شود، حقّ دارد قوانين و مقرراتى را
براى اداره جامعه و از جمله افرادى كه به حكومت رأى ندادهاند وضع كند و بر آحاد
جامعه لازم است كه در برابر آنها تمكين داشته باشد.
نام کتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى نویسنده : كريمى والا، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 258