نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 262
پرورانيدن، پرورش دادن، ياد دادن و بار
آوردن است. 1 اما در اصطلاح، مكاتب و
نگرشهاى فلسفى به گونههاى متفاوت به انسان و تربيت مىنگرند و متناسب با مبانى
خود به تعريف و بيان هدفهاى تعليم و تربيت مىپردازند. لذا تعريفهاى بسيارى براى
تربيت ارائه كردهاند. همه اين تعريفها، تربيت را مجموعهاى از تدابير و روشها
مىدانند كه براى به فعليت درآوردن و شكوفا ساختن استعدادهاى انسان است. راغب
اصفهانى مىنويسد:
الربّ في الاصل التربية و هو إنشاء الشيء حالا فحالا إلى حدّ
التمام. 2
استاد مطهرى نيز در اين باره مىنويسد:
تربيت عبارت است از پرورش دادن، يعنى استعدادهاى درونى را كه بالقوه
در يك شئ موجود است، به فعليت درآوردن و پروردن.
و لهذا تربيت فقط در مورد جاندارها يعنى گياه و حيوان و انسان صادق
است. 3
واژه سياست نيز براساس پيشفرضهاى گوناگون در مورد انسان و جامعه،
تعريفهاى گوناگون دارد؛ چون هر مكتب سياسى براساس اصول و مبانى نظرى خود، هدفهاى
ويژهاى دنبال مىكند. واژه سياست در لغت به معناى اصلاح امور خلق، اداره كردن و
حكم راندن بر رعيت، يا رياست آمده است. دكتر عالم، در تعريف سياست مىنويسد:
سياست رهبرى صلحآميز يا غير صلحآميز روابط ميان افراد، گروهها و
احزاب (نيروهاى اجتماعى) و كارهاى حكومتى در داخل يك كشور و روابط ميان يك دولت با
دولتهاى ديگر در عرصه جهانى است. 4
علامه محمد تقى جعفرى سياست را چنين تعريف مىكند:
سياست به معناى حقيقى آن، عبارت است از مديريت و توجيه و تنظيم زندگى
اجتماعى انسانها، در مسير حيات معقول. 5
با توجه به اختلاف در مفهوم تربيت و سياست، تعاريف متفاوتى نيز از
تربيت سياسى شده است. در جمعبندى اجمالى مىتوان گفت كه تربيت سياسى پرورش
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 262