نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 29
سياست است. پيامبر صلّى اللّه عليه و اله
علاوه بر شأن نبوت داراى شأن امامت و ولايت بر مسلمانان بود و تشكيل حكومت از
وظايفى بود كه از جانب خدا بر عهده داشت، زيرا او مأمور به اجراى دين بود و اجراى
كامل آن جز از طريق حكومت امكانپذير نبود. نكته بسيار قابل تأمل آن است كه به
شهادت تاريخ، «مسجد» به عنوان پايگاه دينى و معنوى در صدر اسلام محلّ رتق و فتق امور
اجتماعى و سياسى و حتى پايگاه نظامى نيز بوده و كاركردى عبادى- سياسى داشته است.
آنان كه دين را تنها به اخلاق و آخرت محدود مىسازند بايد به اين
پرسش پاسخ دهند كه آيا با هر نوع نظام سياسى و حقوقى مىتوان اعتقادات، احكام،
اخلاق و آخرت انسان را آنگونه كه دين مىخواهد تأمين و تضمين نمود؟
3. خلافت و امامت
برخى آيات به صراحت از جعل «خلافت» و «امامت» از سوى خداوند سخن
گفتهاند. اين عناوين بر موظف بودن پيامبران به رهبرى جامعه از سوى خداوند دلالت
دارند.
يا داود إنّا جعلناك خليفة فى الأرض فاحكم بين النّاس بالحقّ[1] و إذ ابتلى إبراهيم ربّه بكلمات فأتمهنّ قال إنّى جاعلك للنّاس
إماما[2]
4. ولايت و قضاوت
درخصوص پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله تصريح به ولايت و دستور
به اطاعت به طور مطلق ذكر شده است به گونهاى كه حوزه امور سياسى را نيز فرا
مىگيرد.
[1] - ص( 28) آيه 26. اى داود، ما تو را در زمين
خليفه[ و جانشين] گردانيديم پس ميان مردم به حق داورى كن.
[2] - بقره( 2) آيه 124. و چون ابراهيم را پروردگارش با
كلماتى بياموزد و وى آن همه را به انجام رسانيد[ خدا به او] فرمود: من تو را
پيشواى مردم قرار دادم.
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 29