نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 220
ولايت مطلقه در آراى فقيهان شيعه
در اين قسمت ابتدا آراى ده تن از فقيهان طراز اول شيعه را ذكر نموده،
سپس براساس آنها اصول و لوازم نظريه ولايت عامّه (مطلقه) و انتصابى فقيهان را
برخواهيم شمرد.[1] توجه به
اين نكته ضرورت دارد كه نظريهپردازى نسبت به همه امور مربوط به دولت و حكومت
مانند شكل حكومت، نحوه مشاركت مردم در امور، چگونگى نظارت بشرى بر اعمال دولت و
حاكم و اساسا امكان يا عدم امكان آن و دهها مسئله ديگر در اين زمينه، جز از سوى
اندكى از فقيهان صورت نگرفته و انتظرى جز اين نيز نبوده است. در مقدمه اين بخش
برخى از عوامل كه از جمله آن عامل تاريخى و نيز عدم بسط يد فقها در امور حكومتى و
سلطانى بوده است، ذكر گرديد.
1. شيخ مفيد[2] (متوفاى
413 ق): «اقامه حدود در اختيار سلطان اسلام يعنى ائمه عليهم السّلام- كه از طرف
خداوند منصوب گرديدهاند- و اميران و حاكمان منصوب از ناحيه آنان است. امامان
معصوم عليه السّلام اظهار نظر در اين امور را- در صورت امكان- به فقهاى شيعه خود
تفويض نمودهاند و هريك از آنان كه قدرت داشته باشند بايد آن را اقامه نمايند.»[3]
[1] - جهت اطلاع از آراى ساير فقيهان، ر. ك: مصطفى
جعفرپيشه، پيشينه نظريه ولايت فقيه.
[2] - محمد بن محمد بن نعمان، رئيس متكلمان شيعه در عصر
خود و استاد فقيهان نامآورى چون سيد مرتضى، سيد رضى، شيخ طوسى و سلار ديلمى مىباشد.
[3] - شيخ مفيد، المقنعه باب الامر بالمعروف و النهى عن
المنكر و اقامة الحدود و الجهاد فى الدين، ص 810.
نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 220