متفرق و امثال آن، او را مىرسد كه بردارد و
از آن انتفاع يابد. ليكن اگر صاحب او گاهى كه آن را در دست بيابد بعد از آنكه آن
را جمع كرده باشد، مىرسد او را كه بگيرد آن را و از آن انتفاع يابد. و ملك آنكس
نمىشود كه آن را فراگرفته.
و شيخ الاسلام رحمه اللّه در شرح كتاب ذبايح گفته كه مالك را نمىرسد
كه از دست او بگيرد بعد از آنكه جمع كرده باشد آن را. و همچنين است جواب در
برچيدن خوشه: اگر آنكس كه خوشه را مىافكند در وقت افكندن گفته كه هر كس كه خواهد
بردارد، مالك را نمىرسد كه بگيرد آن را بعد از آنكه كسى برداشته باشد، بىخلاف.
و همچنين ياد كرده فقيه ابو الليث رحمه اللّه در فتاواى خود در كتاب هبه و صدقه.
اما اگر نگفته باشد، مىرسد آنكس را كه انداخته كه بازستاند بعد از آنكه كسى او
را برداشته باشد. و اگر آن لقطه چيزى باشد كه داند كه صاحب آن آنرا خواهد
بازطلبيد، همچو طلا و نقره و مانند آن، او را مىرسد كه بردارد و نگاه دارد و
تعريف كند تا بصاحب رساند آنرا. و پوست انار و دانه خرما هرگاه كه جمع كرده باشند
همين حكم دارد.
و در تعريف و شناسانيدن لقطه اختلاف كردهاند: شمس الدين حلوائى رحمه
اللّه گفته كه ادنى مرتبه تعريف آن است كه گواه گيرد نزد فراگرفتن، و گويد كه من
اين را مىگيرم از آن جهت كه رد كنم بصاحب آن. پس اگر چنين كند و تعريف نكند بعد
از آن، كافى است او را. و بعضى از مشايخ گفتهاند كه سزاوار است كه به در مسجد آيد
و ندا كند بدان. و بعضى از مشايخ گفتهاند كه كافى است در اشهاد كه بگويد هركه را
بشنويد كه او را طلب لقطه مىكند او را دلالت كنيد سوى من. و امام محمد رحمه اللّه
در كتاب خود گفته كه يكسال تعريف كند. و ميانه اندك و بيش هيچ فرقى نكرده. و از
ابو حنيفه رحمة اللّه دو روايت است. حسن بن زياد از او روايت كرده كه اگر دويست
درهم و زيادت باشد يكسال تعريف كند، و اگر كمتر باشد از آن تا به ده درهم يكماه
تعريف كند، و اگر كمتر از ده باشد سه روز تعريف كند. و از (امام اعظم)[1] و امام محمد رحمهما اللّه