responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خلوت شيطانى: خود ارضايى و راه درمان آن نویسنده : سهراب پور، على    جلد : 1  صفحه : 104

اين توصيه را هرگز فراموش نكنيد، در روز آن قدر ورزش كنيد كه وقتى خواستيد بخوابيد، بلافاصله بعد از اين كه به رختخواب رفتيد در خواب عميقى فرو رويد و از اين طريق نيز از شرّ بسيارى از اوهام و فكرهاى غلط نجات پيدا كنيد.

4. جانشين كردن عادتى ديگر

روانشناسان مى گويند: براى ترك يك عادت بد حتماً بايد به سراغ يك عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود.

«مثلًا كسانى كه عادت به قمار دارند، و خود نيز تمام زيان هاى آن را مى بينند و حس مى كنند، ولى باز حاضر نيستند، آن را ترك كنند و به گفته خودشان وقت قمار كه مى رسد، نمى فهمند چه نيرويى آن ها را مانند يك اسير و برده به سوى اين عمل كه عقل و وجدانشان آن را محكوم ساخته، مى كشاند؟!، چنين كسانى، براى اين كه بر اين عادت پيروز شوند، حتماً بايد در همان ساعات، بازى صحيحى را (مانند يك مسابقه ورزشى سالم) جانشين بازى قمار كنند، تا اين عادت بد- به اصطلاح- از سر آن ها بپرد.

و به عبارت ديگر، انرژى خاصى كه تحت تأثير انگيزه عادت در آن حال تحريك مى گردد بدون اين كه هيچ گونه واكنش نامطلوبى داشته باشد، به اين سمت كشيده شود و مصرف گردد.»[1] (دقت كنيد)

مبتلايان به عادت بد «خود ارضايى» هم بايد دقيقاً در همان ساعاتى كه انگيزه آن در وجودشان، به وجود مى آيد، به سراغ برنامه ى خاصى كه براى چنين ساعتى از قبل پيش بينى كرده اند، بروند. و اين برنامه ها مى تواند، مسابقه علمى، مسابقه هوش، حل كردن جدول، مطالعه يك اثر جالب، يك ورزش مورد علاقه و ... باشد.

نكته ى قابل توجّه اين است كه، مبتلايان بايد اولًا: از قبل براى چنين ساعاتى، برنامه تنظيم و معيّن كرده باشند. يعنى بدانند، كه هر گاه فكر و انگيزه اين كار به سراغشان آمد، مثلًا بايد فلان بازى فكرى را انجام دهند.

و ثانياً: بايد اين كار را، آن قدر ادامه بدهند كه جانشين عادت بد خود ارضايى شود. و البته شايد اوائل كمى سخت باشد و وسوسه هاى شيطانى، انسان را رها نكند، اما اطمينان و يقين داشته باشند، كه مى توانند. فقط كمى استقامت لازم است.

5. پرهيز مطلق از تنهايى‌

برخى از روان شناسان، خود ارضايى را «مرض تنهايى» نام نهاده اند.[2] لذا افراد مبتلا اگر واقعاً مى خواهند از شرّ اين انحراف نجات پيدا كند بايد حتماًحتماً از تنهايى فرار كنند.

سعى كنيد به جز در موارد ضرورى تنها نباشيد؛ سعى كنيد براى حمّام رفتن، طورى برنامه ريزى كنيد كه زياد وقت نداشته باشيد. مثلًا وقتى حمام برويد كه دقايقى بعد از آن با كسى قرار گذاشته ايد و يا مجبوريد براى كارى مانند مدرسه و دانشگاه از منزل خارج شويد (دقت كنيد)، براى مطالعه نيز به كتابخانه ها و جاهايى كه افراد ديگرى هستند برويد و حتّى المقدور نيز سعى كنيد هنگام خواب در جايى بخوابيد كه خيلى از ديگران دور نباشيد.

كسانى كه به اين عادت بد مبتلا هستند، دو نكته را هرگز نبايد فراموش كنند:


[1] - آيت الله ناصر مكارم شيرازى، مشكلات جنسى جوانان، 168 و 169.

[2] - موريس دبس؛ بلوغ( از مجموعه چه مى دانم)، ترجمه حسن صفارى، ص 62.

نام کتاب : خلوت شيطانى: خود ارضايى و راه درمان آن نویسنده : سهراب پور، على    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست