نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 40
كارويژههاى عدالتگرايانه دين
1. بينش و انگيزش؛
نقش دين و پيامبران در نحوه نگرش به عدالت و انگيزش نسبت به آن نقش
بديع و انحصارى است و با ديدگاه فيلسوفان و ديگر مصلحان اجتماعى تفاوت بنيادين
دارد:
1- 1. در بعد نظرى، «دين» با ارائه جهانبينى عدالتنگر، عدالت بشرى
را به عنوان جزئى ازكل عدالت جهانى مىشناساند، نه اين كه اين جهان را آكنده از
جور و ستم و ناموس آن را تنازع بقاء دانسته و عدالت را به ناچار تنها براى تأمين
منافع خود، لازم شمرد. از طرف ديگر دين آينده بشريت و حركت تاريخى بشر را به سمت
برقرارى عدالت فراگير و جهان گستر معرفى مىكند.[1]
1- 2. در بعد عاطفى و انگيزش، «عدالت» را امرى مطلوب، پركشش،
جاذبهدار و مطبوع و دلپذير مىسازد.[2]
2. ارائه قوانين عادلانه؛
مطمئنترين منبع قوانين عادلانه براى بشر، قوانين دينى و الهى است.
قانون عدالت، هرگز از انسان اسير شهوات و خودخواهى، انتظار نمىرود. علم و
تكنولوژى نيز نه تنها انسان را به عدالت نزديك نساخته، بلكه بر اثر اسارت آن در
دست انسانهايى كه اسير شهوات و هواهاى نفسانى و قدرت طلبى خويشند جهان را در
توحشى مدرن قرار داده است.