responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا    جلد : 1  صفحه : 131

در صحيح مسلم آمده است كه پيامبر فرمود: «اى مردم! همانا من بشرى هستم كه نزديك است پيك الهى مرا رسد و دعوت حق را اجابت گويم، پس در ميان شما دو چيز گران‌بها مى‌گذارم: اول آنها كتاب خدا كه در آن هدايت و نور است؛ پس به آن چنگ زنيد و تمسك جوييد ... و ديگرى اهل‌بيتم».[1]

در مسند احمد حنبل آمده است: «همانا من در ميان شما دو جانشين قرار مى‌دهم كه يكى عظيم‌تر از ديگرى است: كتاب خدا، ريسمان كشيده شده مابين آسمان و زمين و عترت خود يعنى اهل‌بيتم. اين دو از يكديگر جدايى‌ناپذيرند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند».[2]

در سنن ترمذى از پيامبر نقل شده است: «اى مردم! در ميان شما چيزى مى‌گذارم كه اگر به آن تمسك كنيد، هرگز گمراه نخواهيد شد، آن دو عبارتند از:

كتاب خدا و عترتم».[3] از اين سخن پيامبر صلى الله عليه و آله نتيجه مى‌گيريم:

1. گران‌بها بودن اهل‌بيت عليهم السلام‌

ابن حجر مكى مى‌نويسد: «رسول خدا صلى الله عليه و آله قرآن و عترت را ثقلين ناميد «ثَقَل» هر چيز گران‌بها و پر ارج را گويند و كتاب و عترت اين گونه‌اند؛ زيرا هر يك از آن دو گنجينه علوم لدنى و اسرار و حكمت‌هاى الهى‌اند. از اين رو پيامبر مردم را به پيروى از آن دو فراخوانده و سفارش نموده است»[4].


[1] -« الا يا ايها الناس فانما انا بشر يوشك انها يأتى رسول ربى فأجيب و انى تارك فيكم الثقلين اولهما كتاب اللَّه فيه الهدى و النور فخذوا بكتاب اللَّه و استمسكوا به ... و اهل‌بيتى»،( صحيح مسلم، باب فضائل على‌بن ابيطالب؛ مسند احمد، 366/ 4؛ سنن دارمى، 431/ 2؛ سنن بيهقى، 148/ 2 و 30/ 7؛ الطحاوى، مشكل الآثار، 368/ 4)

[2] -« انى تارك فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدى، احدهما اعظم من الاخر: كتاب اللَّه حبل ممدود من السماء الى الارض و عترتى اهل‌بيتى و لن يفترقا حتى يردا عليّ الحوض فانظروا كيف تخلفوني فيهما»،( سنن ترمذى، 201/ 13؛ اسدالغابة، 12/ 2 در شرح حال امام حسن عليه السلام؛ و الدر المنثور ذيل آيه مودت)

[3] - سنن ترمذى، 621/ 5

[4] - ابن حجر، الصواعق المحرقه، ص 90

نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست