responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقت‌دار، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 44

مى‌باشد به گونه اى كه هيچ كدام از ديگر اديان اسلام برخوردار از اين خصيصه نيستند، موسيقى حاكم بر دعاهاى معتبر اسلامى نيز از ويژگى‌هاى منحصر به فرد ادعيه اسلامى است. به طور مثال، مناجات پانزدهگانه امام سجاد (ع) هر كدام سبك و سياق خود را دارد. آهنگ جملات در دعاى كميل با آهنگ جملات در دعاى عرفه متفاوت است و در عين حال همه در جهت سوق روح متربى به سمت كمال مطلق و معبود لايتناهى است.

دعا، مظهر توجه به مسائل جامعه‌: ويژگى ديگر دعاهاى اسلامى، وجود عناصر سياسى، اجتماعى، عقيدتى و فكرى در متن دعاها است. اين عناصر به ويژه در متن ادعيه و مناجات امام سجاد (ع) و ائمه معصومين پس از ايشان با توجه به شرايط زمانى و مكانى بسيار مشهود است. در شرايط مذكور، دعا حربه اى براى مبارزه فكرى و اجتماعى محسوب مى‌شد. امام سجاد (ع) در شرايطى كه حكومت سعى بر كمرنگ نمودن تفكر و مذهب شيعه علوى داشت، در متن ادعيه خويش، بخشهاى عمده تفكرات تشيع علوى را به اشكال مختلف مطرح نمودند. با تأمل در متن ادعيه صحيفه سجاديه مى‌توان نمونه‌هاى بارز اين حقيقت را يافت.

لوازم تأثير تربيتى دعا

از سؤالات متداول جوانان اين است كه چرا گاهى دعاء اجابت نمى‌شود. آيا «دعا كردن» لوازم و شرائطى دارد تا منجر به نتيجه شود؟ در

نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقت‌دار، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست