«وَ يَعْلَمُ ما فِي الْأَرْحامِ»،
پس چگونه آن را دانستى؟ فرمود:
«انا نعلم المخزون المكتوم الذي لم يطّلع عليه ملك مقرب و لا نبى
مرسل، غير محمّد و ذريّته؛[1]
ما مخزون مكتوم را كه نه ملك مقرب از آن مطلع است و نه پيامبر مرسل،
جز محمّد و ذريه پاكيزهاش، مىدانيم.»
تفصيل اين مطلب و ساير پرسشها، در منابع مذكور در پاورقى موجود است،
بدان جا رجوع كنيد. از جمله آنچه كه حضرت درباره نوشتههاى روى بال ملخ بيان كرده
و ابن عباس آن را از علم مىداند، در آنجا آمده است[2].
سهمبندى بيت المال
عمر در سهمبندى بيت المال سياست خاصى را دنبال كرد كه در ميان توده
مردم و جامعه اسلامى پيامدهاى بدى به دنبال داشت و آثار سوئى از خود به جاى گذاشت،
سياستى مبتنى بر تعصّبات جاهلى كه امتيازات مادى و نژادى[3]
كاملا در آن مشهود بود، در حالى كه اسلام و پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله سعى
زيادى در نابودى و ريشهكن كردن آن امتيازات داشتند. اهل بيت عليهم السّلام و در
رأس آنها امير المؤمنين عليه السّلام به شدّت اين سياست عمر را محكوم مىكردند. به
همين خاطر، قريش كينه
[2] - همان، ج 48، ص 337؛ الخرائج و الجرائح، ص 221.
رواياتى وجود دارد كه بر اين
موضوع دلالت مىكند؛ به طور مثال، ر. ك: بحار الانوار، ج 44، ص 100 و 101، نقل از:
احتجاج طبرسى از سليم بن قيس.
[3] - در مورد سياست عمر در بذل و بخشش، به منابعى كه
در مورد تبعيض نژادى گذشت رجوع كنيد، و نيز ر. ك: تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 153 و 154؛
تهذيب تاريخ، ج 4، ص 321؛ سيره ائمه اثنى عشر، ج 1، ص 533؛ عبد اللّه علايلى،
الامام الحسين عليه السّلام، ص 309؛ شرح نهج البلاغه، ج 8، ص 111؛ فتوح البلدان، ص
548- 566 و منابع ديگر.