نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 369
روشنى و عقل و منطق (دلايل واضح و روشنگر) پر مىكند» ....[1]
از روايات مربوط به اين باب چندين برداشت مهم به دست مىآيد:
يكم. محدوديت و مانعى از افاضه علم بىكران امام (ع) وجود ندارد و
همه شعبهها و گونههاى مختلف دانش بشرى، از رشد و پيشرفت زيادى برخوردار خواهند
شد كه تصوّر آن براى هيچكس ممكن نيست.
دوم. اين دانش پيشرفته مرتبط با غيب و علم نامحدود الهى است؛
بنابراين آثار و پيامدهاى گسترده و مثبتى دارد و بشر نهايت بهرهمندى و استفاده را
از آن خواهد برد.
تأثيرات اين رشد دانش، در دو مؤلّفه قابل بررسى است:
1. زندگى دنيوى در سايه آن بهبود يافته و مردم در آسايش، رفاه و
تنعّم بيشترى خواهند بود.
2. در پرتو حكمت و دانش فراوان و آسايش و فراغت، زندگى مردم، معنوى و
اخلاقى شده و آنان از حصار تنگ مادهگرايى و انديشههاى ناقص بشرى بيرون مىآيند.
سوم. همگان- زن يا مرد، فقير يا غنى، جوان يا ميانسال و ...- از
نتايج و آثار اين رشد دانش و حكمت برخوردار شده و علم و معرفت در تمامى زواياى
حيات نفوذ مىكند و زندگى بر عقل و دانش استوار مىشود؛ نه غريزه و شهوت.
چهارم. يكى از ابعاد مهم رشد دانش بشرى، تعالى و شكوفايى افكار و
انديشهها و توجّه بيشتر به خرد و عقل خالص است. بر اين اساس رفتارها، گفتارها و
پندارهاى افراد هم عقلانى و خردورزانه خواهد بود و هم نظر به سعادت واقعى و تكامل
آنان خواهد داشت.
پنجم. با اينكه علم بشرى در همه زمينهها و وجوه زندگى رشد خواهد
يافت؛ اما با توجّه به روايات، تغييرات اساسى در نحوه مسافرت و ارتباطات و اطلاعات
رخ خواهد داد و با نيازها و بايستههاى حكومت جهانى واحد، مطابق و هماهنگ خواهد
بود. بر اين
[1].« .... يملأ الارض ... نورا و برهانا»: احمد
بن على طبرسى، الاحتجاج، ج 2، ص 291؛ محمّد بن حسن طبرسى، اثبات الهداة، ج 3، ص
524، ح 404.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 369