نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 305
1. 4. عملكرد تقنينى
در حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) محور و ركن تمامى قانونگذارىها و
وضع مقررات، احكام الهى و قرآن است. در اين عصر، محور و مركز همه افكار و آرا و
تصميمگيرىها، قرآن و آموزههاى متعالى آن بوده و همه قوانين و مقررات به قرآن
عرضه خواهد شد. اين قوانين در صورتى قابل پذيرش خواهند بود كه مطابق و هماهنگ با
قرآن باشد. البته اين غير از قوانين و دستوراتى نوين است كه خود امام عليه السّلام
مىآورد و يا مقررات و احكام ثانوى (احكام غير ثابت شرعى) است كه خود او، آنها را
وضع و به مردم و كارگزاران ابلاغ مىنمايد.
در روايتى آمده است: «چون قائم قيام مىكند، امر تازه و احكام تازه
مىآورد ...»[1]
و نيز: «هنگامىكه قائم خروج مىكند امر تازه، روش تازه و داورى تازه
با خود مىآورد».[2]
امير مؤمنان على عليه السّلام نيز درباره اينكه امام مهدى (عج)
نظرات، قوانين و خواستها را مطابق با قرآن مىكند، مىفرمايد: «او خواستهها را
تابع هدايت وحى مىكند، هنگامى كه مردم هدايت را تابع هوسهاى خويش قرار مىدهند و
در حالى كه به نام تفسير، نظريههاى گوناگون خود را بر قرآن تحميل مىكنند، او
نظريهها و انديشهها را تابع قرآن مىسازد».[3]
در واقع مهمترين اقدام حضرت در بعد قانونگذارى، احياى قوانين
اسلام، ارائه برداشت صحيح و درست از آنها و اجراى كامل اين قوانين است. وجود يك
قانون خوب و برتر- كه آن هم از قرآن اخذ مىشود- باعث رشد و پيشرفت جامعه جهانى
مىشود. آموزههاى حياتبخش اسلام هميشه و در هر مكانى، توانايى پاسخگويى به
[1].« إذا قام القائم عليه السّلام جاء بأمر جديد ...»:
محمد بن محمد شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 384؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمة، ج 2،
ص 465.
[2].« إذا خرج[ القائم] يقوم بأمر جديد و ... و
سنة جديدة و قضاء جديد ...»: محمد بن ابراهيم نعمانى، الغيبة، ص 254، ح 13.
[3].« يعطف الهوى على الهدى إذا عطفوا الهدى على
الهوى و يعطف الرّأى على القرآن إذا عطفوا القرآن على الرّأى ...»: نهج البلاغه،
خطبه 138.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 305