responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم    جلد : 1  صفحه : 246

ديدگاه واحد و يكسانى به جهان طبيعت و پديده‌هاى اطراف خواهند داشت.

6- 9. در دولت امام مهدى (عج)، وسايل و امكانات زندگى اجتماعى به استخدام بشر درمى‌آيد و از پيشرفت و تنوّع گسترده‌اى برخوردار مى‌شود. خداوند همه امور را در اختيار و سيطره دولت امام مهدى و كارگزاران او قرار مى‌دهد و اداره شؤون مختلف زندگى با كمك اين امكانات پيشرفته و اعجازآميز به راحتى امكان‌پذير مى‌شود. اين دولت برمبناى حاكميت عقل است؛ زيرا عقل و خرد انسان‌ها در عصر ظهور به كمال مى‌رسد.

6- 10. دولت مهدوى، به احيا و ترويج دين و گسترش و تعميق اسلام در سراسر جهان مى‌پردازد و معارف ناب و حقيقى و دستورات و تكاليف متروك و فراموش‌شده آن را براى مردم بيان مى‌كند. در واقع اين دولت، مبتنى بر آموزه‌هاى بنيادين دين است.

6- 11. در اين دولت، عدالت، قسط و دادگرى اصل بوده و از ظلم، ستم و تجاوزگرى خبرى نخواهد بود. مظلومان و ستمديدگان يارى شده و ناراحتى‌ها، ناامنى‌ها و گرفتارى‌هاى آنان رفع خواهد گرديد.[1]

پس دولت اخلاقى امام مهدى عليه السّلام، دولتى فضيلت‌گرا و دينى است و آموزه‌هاى بنيادين اسلام بر آن حاكم است. دولتى غير اقتدارگرا و غير استبدادى است؛ بلكه رضايت و كمال مادى و معنوى مردم را در اولويت قرار مى‌دهد. به تربيت دينى و پرورش اخلاقى مردم اهميت مى‌دهد. جهانى و فراگير است و ارزش‌ها و هنجارهاى اخلاقى را جهانى مى‌كند. نمونه كامل دولت نبوى صلّى اللّه عليه و اله و دولت علوى عليه السّلام است. انسان‌ها را از قيدوبندهاى نفسانى و استثمار و استعمار قدرتمندان آزاد مى‌كند. دولت علم و دانش و انديشه و خردورزى است. پايان بخش دولت‌هاى سكولار و ليبراليستى و احياگر دولت دينى است. همه كس و همه چيز را به كمال نهايى خود مى‌رساند. تحقق آرمان‌هاى بشرى و تشكيل مدينه فاضله اسلامى است.

اين دولت سعادت واقعى بشر و خيرات عمومى را تأمين مى‌كند. رابطه انسان را با خدا تصحيح و انسان را به خودشناسى و خودسازى اخلاقى دعوت مى‌كند. اقتدار


[1]. ر. ك: محمد صدر، الامام المهدى و اليوم الموعود،( بيروت: دار التعارف للمطبوعات، 1423)، ج 4، صص 488- 501.

نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم    جلد : 1  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست