نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 153
شود و جهان را پر از عدل و داد كند. او مهدى قائم است ...
عدهاى نيز مىگويند او مرده است؛ ولى بار ديگر برمىخيزد و رجعت مىكند (به مانند
عيسى) و پس از قيام، جهان را پر از عدل و داد مىكند.[1]
6. ناووسيه: آنان به حيات امام صادق عليه السّلام اعتقاد داشته و منتظر
ظهور آن حضرت بودند. مىگويند: او همان قائم مهدى است. در آخر الزمان آشكار مىشود
و بر مردمان فرمانروايى مىكند[2].
7. مغيريه (محمديه): آنان پيروان نفس زكيه (محمد بن عبد اللّه بن حسن
بن حسن ابن على بن ابى طالب) بودند. به نظر ايشان، او كشته نشده و در كوه هاجر (در
نجد) پنهان است و تا فرمان خدا به او نرسد، از آنجا بيرون نمىآيد. مغيرة بن سعيد
عجلى، مىگويد:
محمد بن عبد اللّه، مهدى آينده است؛ زيرا وى همنام رسول خدا و پدرش
نيز همنام پدر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله است[3].
8. جاروديه: به نظر آنان امامت از امام سجاد عليه السّلام، به زيد بن
على و پس از او، به محمد بن عبد اللّه ... رسيده است. او كشته نشده و حىّ و باقى
است و بعدا خروج كرده و عالم را به عدل آراسته خواهد نمود[4].
سه. جامعه موعود شيعه
براساس روايات شيعه، جامعه آرمانى مهدوى از تصويرى جامع و كامل برخوردار
است. اين تصوير واقعبينانه و تحققيافتنى، سير تاريخ بشر را نمايان مىسازد و
پرده از نقش مهم پيامبران و امامان معصوم، در اين حركت برمىدارد؛ زيرا هدايت،
راهنمايى و حيات مادى و معنوى بشر با ايشان شروع شده است و مرحله متكامل و متعالى
زندگى نيز
[1]. همان، ص 430؛ ابو محمد نوبختى، فرق الشيعه، ص
79- 85.
[2]. ابو منصور بغدادى، الفرق بين الفرق، ص 33؛
محمد جواد مشكور، فرهنگ اسلامى، ص 436.
[3]. محمد جواد مشكور، فرهنگ فرق اسلامى، ص 393؛
محمد بن عبد الكريم شهرستانى، الملل و النحل، ج 1، ص 194.
[4]. محمد بن عبد الكريم شهرستانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 207.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 153