نام کتاب : آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نویسنده : مجيدى، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 176
نظامهاى قانونگذارى در جهان اصولًا در يك يا دو مجلس تمركز
يافتهاند.[1] برخى با اين استدلال كه در
نظام دو مجلسى قوانين وضعشده بهدقت مورد بررسى قرار مىگيرند و قدرت تقنينى در
يد دستگاهى واحد متمركز نمىگردد و از سويى اين امر نيز با تفكيك قوا ملازمت
بيشترى دارد، از نظام دو مجلسى دفاع مىكنند.[2]
اصولًا در نظامهاى فدرال با دو مجلس روبهروييم: يكى مجلس ايالتى كه در سطح
محدوده جغرافيايى معين مجاز به وضع برخى از قوانين است و ديگرى مجلس ملى كه در سطح
ملى به وضع و تصويب قوانين مىپردازد. بهواقع در نظام فدرال، مجلس دوم نماينده
استقلال ايالات در امور داخلى است.[3] افزونبر اين، نوع ديگرى از
تقسيم قوه تقنينى وجود دارد كه براساس آن مجالس ملى به دو مجلس اول و دوم تقسيم
مىگردد كه مجلس اول را عموماً مجلس شوراى ملى و مجلس دوم را بيشتر مجلس سنا و يا
مجلس اعيان مىنامند. مجلس اول اصولًا انتخابى است، اما مجلس سنا بيشتر تركيبى از
شيوههاى انتخابى و انتصابى است.
فلسفه وجودى مجلس سنا بر اين بنياد شكل گرفته كه در مقابل وزن بالاى
عنصر انتخابى در مجالس ملى، در مجالس سنا بيشتر شاخص تجربه و تخصص اهميت دارد.
ازاينرو براى منتخبان و همچنين انتخابكنندگان، شرايط خاصى از نظر سنى و بعضاً
علمى و اقتصادى در نظر گرفته شده است.
برخى نيز در دفاع از مجلس سنا استدلال مىكنند كه چون اين مجلس
نمودار تعقل، مصلحتانديشى و تدبير است، زيادهروىهاى مجلس اول را مهار خواهد
كرد.[4] به هر
روى، عموماً براى مجلس سنا حق قانونگذارى مستقل قائل نيستند. درواقع وظيفةةة اين
مجلس بيشتر رد، اصلاح و يا تكميل و تتميم مصوبات مجلس اول است.[5]
[4]. ابوالفضل قاضى، بايستههاى حقوق سياسى، ص 210
و 211.
[5]. براى آگاهى بيشتر بنگريد به: همو، حقوق اساسى
و نهادهاى سياسى، ج 1، ص 460- 425؛ جعفر بوشهرى، حقوق اساسى، ج 3، ص 161- 157؛
جلالالدين مدنى، حقوق اساسى تطبيقى، فصل 5.
نام کتاب : آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نویسنده : مجيدى، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 176