responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 199

منوچهر خان نمايد.

روز جمعه هجدهم، نماز جمعه را در مسجد جامع امويه ادا نموده، عودت به عمارت سلطنتى فرمودند. امروز چاپار از اسلامبول آمده، خبر آورد كه صد فروند كشتى كه در كشتى‌سازخانه مى‌ساختند تمام شد و با همه اسباب و عملجات مهيّاى سفر گرديد.

و با حكومت مجارستان تجديد متاركه نموده، [اجازه‌] مراجعت به ايلچى آن حكومت دادند. و اطاق‌هاى قاپوچى‌هاى عمارت سلطنتى سوخت و به تعمير و تجديد ابنيه مخروبه زلزله ثانيه شروع گرديد.

ابتداى سفر همايون از شام الى مصر

روز يكشنبه بيستم ذى‌القعده سال نهصد و بيست و دو [922] حضرت خداوندگار، بالعزّ و السعادة و الافتخار، از شام حركت فرموده، اردوگاه را به قدوم ظفر ملزوم خودشان مسعود و متبرّك ساختند. امروز از دياربكر چاپار آمد؛ معلوم شد كه قلعه ساوور را كه امروز اين قلعه خراب شده و در خارج قلعه، صد خانه‌وار سكنى گرفته‌اند و در شش فرسخى شمال شرقى ماردين واقع است، قهرا و قلعه چرموك را كه امروز در دوازده فرسخى غرب شمالى دياربكر است، عنوة گرفته‌اند و شاه- اسماعيل- در حوالى تبريز بوده و به حوالى بغداد احتياطا لشكرى ارسال داشته است. در همين روز، راشد بيگ بن ساعد شيخ عنيزه، به همراهى فرزندش به اردوى همايون آمد. مالكان دو قريه خالصه به اينها مرحمت گرديده و به انواع تكريمات، اجازت به عودت آنها داده شد. روز دوشنبه بيست و يكم در مصطبه. سه‌شنبه بيست و دوم در خان بروج. چهارشنبه بيست و سيم در سعسا منزل گرديد.

امروز احكام حكمرانى منوچهر شمخال گرجستان و اميرالامرايى ميرزا محمد بيگ و ساير احكام و مهمّات راجعه به امور آنها را داده، به سمت گرجستان ارسال داشتند. روز پنج‌شنبه بيست و چهارم، سراپرده را در ظاهر قنيطره زدند. احمد و محمد نام دو برادر كه از قديم الايام موالى قنيطره بوده‌اند، حضرت خداوندگار را استقبال نموده، دست بوسيدند.

خلعت و احكام به اينها مرحمت فرمودند.

چون در اين منازل خيلى باران باريد، در هنگام ورود اين منزل از مزاحمت گل و لاى اهالى اردو گرفتار مشاق و مرارت بسيار گرديدند.

روز جمعه بيست و پنجم، جسر يعقوب عليه السلام منزل اردوى همايون شد. چون راه امروز از وادى كنعان بود، در اثناى راه، چاه حضرت يوسف تماشا گرديد و به بهرام آقاى قاپوچى‌باشى، پشت گردن زدند. در اين منزل از جانب وزرا و خيّر [بيگ‌]، مكتوب‌ها به جانبردى غزالى و غلامان مصر و از جانب همايون نيز نصيحت‌آميز، استمالت نامه به تومانباى نوشته، آنها را دعوت به اطاعت كردند و با مراد نامى از چراكسه چاپارى به مصر

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 199
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست