responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انديشه سياسى امام خمينى( ره) نویسنده : فوزى، يحيى    جلد : 1  صفحه : 17

واژگون سازد و نظام جديد سياسى را به جاى آن بنشاند. در واقع ابعاد بسيج‌كنندگى، رهبرى انقلاب و معمارى نظام جديد سياسى وجه غالب در تصوير امروزين از امام‌خمينى است؛ درحالى‌كه وجه پنهان و با اهميت تصوير امام، ايدئولوگ بودن ايشان است.

بى‌گمان انديشه امام، جامع و منسجم و منطقى است و اجزاى آن نيز داراى ارتباطى ارگانيك با يكديگر است. اين ويژگى از ايشان شخصيتى انديشمند و ماندگار در علم و انديشه ساخته كه داراى پيروان و منتقدانى بسيار است. اصولًا فزونى طرفداران و يا منتقدان يك انديشه به معناى مهم بودن و قابليت تأثير بالاى آن انديشه است. نگاهى گذرا به سايت‌هاى جستجوگر اينترنتى مشخص مى‌كند در جهان امروز حجم انبوهى از مطالب در مورد امام‌خمينى تنها در عرصه اينترنت منتشر مى‌گردد كه بسيارى از آنها در خارج از مرزهاى ايران توسط هواداران و يا منتقدان انديشه‌هاى ايشان نگاشته مى‌شود، كه اين امر بيانگر جايگاه باورهاى امام در جهان معاصر است.

اهميت انديشه امام‌خمينى در جهان امروز از ابعاد مختلف قابل بررسى است:

1. امام‌خمينى ايدئولوگ انقلاب اسلامى بود، از اين‌رو براى شناخت ايدئولوژى اصيل انقلاب اسلامى مى‌بايد ابعاد و زواياى انديشه ايشان را بازشناسيم. اصولًا انقلاب اسلامى بدون نام امام‌خمينى شناخته شده نيست و آرمان‌هاى اين انقلاب همچون اسلام‌خواهى، احياى رابطه دين و سياست، بازسازى سياست براساس معيارهاى اسلامى، عدالت‌خواهى، معنويت‌خواهى و احياى انسانيت آدمى و آزادى و استقلال و نيز نقش مردم در سياست، با انديشه امام‌خمينى پيوندى تنگاتنگ دارد و شناخت دقيق اين آرمان‌ها نيازمند شناخت انديشه‌هاى ايشان است.

2. با شناخت انديشه ايشان مى‌توان شاخص مناسبى براى ارزيابى درستى مسير حركت انقلاب اسلامى تعيين كرد و به آسيب‌شناسى انقلاب پرداخت.

3. شناخت انديشه امام‌خمينى به‌عنوان الگو و مصلح دينى در جهان معاصر، براى مسلمانان اهميتى بسيار دارد؛ چراكه ايشان كوشيد بين مذهب و سياست در جهان معاصر پيوندى مجدد برقرار سازد و با احياى جايگاه معنويت و دين‌گرايى در جهان كنونى، رابطه تخريب‌شده دين و دنيا و عقل و دين را بازسازى كند. ايشان از مدلى از توسعه و پيشرفت‌

نام کتاب : انديشه سياسى امام خمينى( ره) نویسنده : فوزى، يحيى    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست