نام کتاب : اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير نویسنده : انصارى قمى، ناصر الدين جلد : 2 صفحه : 30
سبك تدريس ايشان، مبتنى بر دقت بسيار و ژرفنگرى بود. لذا،
مسئلهاى را كه عنوان مىكرد، دير به پايان مىرسيد. شاگردانش با وى بسيار بحث
مىكردند، و اكثر روزها مباحثة بين الاثنينى مىشد. اين روش، سبك تدريس ميرزاى
شيرازى نيز بود؛ كه در پرورش قوه اجتهاد و ملكه استنباط در شاگردان، نقش مؤثرى
دارد.
علم، فضل و دانش گسترده وى در قم، تا بدانجا مشهور بود كه حتى آيت
اللّه حائرى در درس اصول خويش، به طرح برخى نظرات وى پرداخت و بعضى از آنها را
قبول كرد. آيت اللّه اراكى مىفرمودند:
«روزى، آقاى حاج شيخ فرمودند: شيخ انصارى (ره) در رسائل، حديث «رفع»
را ظاهر در خصوص رفع مؤاخذه دانسته، ولى از صحيحه بزنطى برمىآيد كه رفع جميع
آثار- حكم وضعى و حكم تكليفى- مراد است. بنابراين، بايد از ظاهر حديث رفع دست
برداشت؛ و اين، نظر آقاى حاج شيخ ابو القاسم است. ايشان مىفرمود: معلوم نيست سؤال
سائل از حكم وضعى باشد، بلكه چون حلف به طلاق و عتاق (به نحو شرط نتيجه) خود حرام
تكليفى است، امكان دارد سؤال از اين باشد كه حالا كه كسى مجبور شده به حلف، آيا
مرتكب كار حرامى شده است؟ و آيا اين حلف، عقوبت دارد و بايد كفاره بدهد».[1]
از آيت اللّه گلپايگانى هم نقل شده است،
«روزى آقاى حاج شيخ عبد الكريم مطالبى را از حاج شيخ ابو القاسم نقل
كردند و دو اشكال از اشكالات ايشان را قبول و دوتاى ديگر را رد كردند».[2]
علامه سيد محسن امين هم دربارهاش مىنويسد:
«وى عالمى فاضل، محقق مدقق، فقيه اصولى، و متقى زاهد، و مشهور