نام کتاب : اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير نویسنده : انصارى قمى، ناصر الدين جلد : 1 صفحه : 109
رياست و مرجعيت شيعيان تكيه زده بود هيچگاه دست از تواضع
برنداشت و هماره خود را ناچيز مىانگاشت. با آنكه «جواهر الكلام» وى در تمام
حوزههاى علمى شيعه مورد احترام و قبول بود و همه با ديده اعجاب و حيرت بدان
مىنگريستند اما او خود مىفرمود: «اگر كتاب كشف اللثام- هنگام تأليف جواهر- نزد
من نبود، من نمىتوانستم كتابم را بنويسم»[1]
و باز در مقام ناچيز شمردن كتاب خود به علامه شيخ محمّد حسن آل ياسين فرمود:
«به خدا سوگند من اين كتاب را به عنوان مرجع مردم ننوشتم و تنها براى
مراجعه خويش نگاشتم، آنگاه كه به عذارات- جايى در اطراف حلّه- مىرفتم و در آنجا
از مسائل شرعى خود مىپرسيدند و من به خاطر فقر و بىچيزى كتابى نداشتم كه همراه
خود ببرم، پس عزم بر نوشتن كتابى كردم كه هنگام نياز بدان رجوع كنم. و اگر
مىخواستم تصنيفى در علم فقه بنويسم دوست داشتم مانند كتاب رياض مير سيد على- كه
به عنوان تصنيف نوشته شده است- بنويسم».[2]
همچنين محدث نورى (ره) از استادش مرحوم شيخ عبد الحسين شيخ العراقين
نقل مىكند كه:
من به استادم صاحب جواهر گفتم كه: براى چه كشف الغطاء را شرح
نفرموديد و اداء حق مؤلف آن را كه استاد شما بود ننموديد؟ درحالىكه آن كتاب به
سبب مشكل بودنش محتاج به شرح بود.
فرمود: «فرزندم، من از «أو كذا، أو كذا» هاى كتاب عاجز بودم و بر
استنباط مدارك فروع آن كتاب قدرت نداشتم».[3]
و اين كمال صفاى روح، احترام به استاد، تواضع علمى و فروتنى نفس شيخ
[1]. قمى، الكنى و الالقاب، ج 3، ص 8. توضيح: كشف
اللثام و الابهام عن كتاب قواعد الأحكام، از تأليفات فاضل هندى مولى بهاء الدين
محمّد بن تاج الدين حسن اصفهانى( 1062- 1167 ه- ق)- كشف اللثام- است.
[2] ( 2 و 3). قمى، فوائد الرضوية، ص 453. توضيح: رياض
المسائل فى تحقيق الأحكام بالدلائل، از تأليفات امير سيد على بن سيد محمّد على
طباطبايى( 1161- 1231 ه- ق) در شرح مختصر النافع محقق حلى است.
[3] ( 2 و 3). قمى، فوائد الرضوية، ص 453. توضيح: رياض
المسائل فى تحقيق الأحكام بالدلائل، از تأليفات امير سيد على بن سيد محمّد على
طباطبايى( 1161- 1231 ه- ق) در شرح مختصر النافع محقق حلى است.
نام کتاب : اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير نویسنده : انصارى قمى، ناصر الدين جلد : 1 صفحه : 109