مشكوك است؛ زيرا
اگرچه كلمات بعضى از اهل لغت[1] اطلاق
دارد ولى بيشتر اهل لغت قمار را به رهن و عوض معنا كردهاند.[2]
از نظر عرف
هم به صرف بازى با شطرنج، قماربازى اطلاق نمىشود، آرى اگر همراه با عوض و برد و
باخت باشد عرف به آن قمار مىگويند.
نظريه
حضرت امام (رحمه الله): مرحوم آيت الله خوئى از تعبير برد و باخت عوض داشتن را
فهميده و همين را دليل دخالت عوض در صدق قمار گرفته است.[3]
مرحوم امام در مكاسب خود به استناد گفتار لغويان و عرف عام همين نظر را دارد
و مجرد بازى به آلات قمار- بدون عوض- را قمار نمىداند، و مىفرمايد:
از برخى
كتب لغت (مصباح المنير)[4] و از
مكاسب شيخ اعظم[5] استفاده
مىشود كه بر مطلق مغالبه [و لو عوض نباشد] قمار اطلاق شده؛ ولى اوّلًا چنين
اطلاقى ثابت نيست و بر فرض ثبوت، مجرد اطلاق اعم از حقيقت و مجاز است، و بر فرض كه
حقيقت باشد، بر خلاف عرف عام است و در اينگونه موارد، نظر عرف عام بر نظر لغوى و
فقيه مقدم است.[6] [تبادر
نزد عرف ملاك است].
حكم اين
نوع بازى: اين نوع بازىها از نظر فقه اماميه حرام است؛ حتى فاضل نراقى در مستند[7] ادعاى اجماع كرده
است. ولى در ميان فقهاى عامّه اختلاف نظر وجود دارد.[8]
امام راحل
در مكاسب خود فرموده است:
«ولعلّ
فتوي بعض العامّة بعدم حرمة اللعب بها بلا رهن لجلب نظر الخلفاء والامراء»؛[9]