نام کتاب : قانون مدنى و فتاواى امام خمينى(با تحقيق جديد) نویسنده : كيائى، عبد الله جلد : 1 صفحه : 459
اوصاف، تفاوت پيدا
مىكند و رغبتها بهخاطر آن اختلاف مىيابد؛ و اين شناختن، يا با ديدن است و يا
با توصيفى كه جهالت را برطرف نمايد. و اكتفا نمودن به ديدن سابق در جايى كه عادت
بر اين است كه تغيير نمىكند جايز است، بهشرط آنكه نداند كه تغيير كرده است، و در
غير اين مورد اشكال است بلكه جايز نبودن، قريب است. ج 1 ص 587
(342- 216-
413)
چهارم: آنكه عوض
و معوض ملك طلق باشند؛ پس فروش آب و علف و سبزه بيابان قبل از حيازت آن و ماهىها
و حيوانات وحشى پيش از صيد كردن آنها و زمينهاى موات پيش از احياى آنها جايز
نيست. البته اگر در زمين مباحى چاهى بكند و يا نهرى حفر كند و آب مباحى- مثل شط و
مانند آن- در آن جارى نمايد، آب آنها را مالك مىشود؛ پس در اين صورت حق فروش آن
را دارد. و همچنين بيع رهن جايز نيست مگر با اذن يا اجازه مرتهن (رهن گيرنده). و
اگر راهن (رهن دهنده) آن را بفروشد سپس از رهن خارج شود، ظاهراً صحيح است بدون
آنكه احتياج به اجازه باشد. و همچنين فروختن وقف مگر در بعضى موارد، جايز نيست.
ج 1 ص
587
(143- 148-
793)
پنجم: قدرت
داشتن بر تسليم؛ پس بيع پرنده مملوك در حالى كه در هوا مىپرد و ماهى مملوك وقتى
در آب رها شده و چهارپاى فرارى جايز نيست. و اگر فروشنده بر تسليم آن توانايى
نداشته باشد ولى مشترى قدرت گرفتن آن را داشته باشد ظاهر آن است كه صحيح باشد. ج 1 ص
589
چند فرع:
اوّل- اقوى آن
است كه انتفاع به خون در غير خوردن و جواز بيع آن براى غير خوردن، جايز است. پس
آنچه كه متعارف شده از فروش خون به مريضها و غير آنها، مانعى از آن نيست، تا چه
رسد به اينكه بر آن مصالحه شود يا حق اختصاص منتقل شود. و نقل خون از بدن انسان به
ديگرى و گرفتن ثمن آن بعد از تعيين وزن آن با وسايل جديد، جايز است و با جهل (به
وزن آن) مانعى از صلح بر آن نمىباشد. و
نام کتاب : قانون مدنى و فتاواى امام خمينى(با تحقيق جديد) نویسنده : كيائى، عبد الله جلد : 1 صفحه : 459