[بررسى]
حالت دوّم: وقوع تحريفدرزمان شيخين بهصورت برنامهريزى شده
اين
احتمال به طور مطلق درست نيست؛ زيرا تحريف عمدى مىتواند به واسطه يكى از دو علّت
ذيل باشد:
اوّل:
به سبب ميل و رغبت شخصى.
دوم:
براى محقّق كردن اهداف سياسى مثل اين كه آياتى وجود داشته باشد كه بر موضوعات و
مفاهيم خاصّى تصريح كرده باشد و اين با حكومت شيخين، يا اهداف سياسى آن دو منافات
و تعارض داشته باشد، مثل اين كه نصّى بر خلافت على (ع) يا طعن و ايراد نسبت به اين
دو وجود داشته باشد.
در
مورد علّت اوّل، بايد به امور ذيل توجّه داشت:
1-
اقدام شيخين به اين كار، به معناى زيرپا گذاشتن قاعدهاى است كه حكومت در آن زمان
بر آن بنيانگذارى شده بود؛ حكومت در آن زمان بر اساس جانشينى رسول خدا (ص) و سرپرستى
امّت اسلامى تشكيل شده بود و عاقلانه نيست كه آنان اقدام به تحريف قرآن نمايند و
با اسلام دشمنى كنند، بدون آن كه سود دينى، يا دنيوى به دست آورند. آيا چنين
اقدامى جز به معناى گسترش معارضاتى بود كه در آن زمان وجود داشت؟! آيا اين اقدام
باعث نمىشود كه كودتايى فراگير و سازمان يافته كه قوىترين دليل مخالفت را به دست
گرفته، عليه حكومت مركزى شكلگيرد؟