نام کتاب : بلوغ الأماني في حياة الفقيه الكبير و الأصولي الشهير الأيرواني نویسنده : حشمت الواعظين قمى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 331
______________________________
طوافكنندگان
و به منظور اهانت به آن مكان مقدّس آنها را در دائره طواف مىريخت، كه بعد از
تحقيق و ثبوت اين گناه زشت حكم شرعى به قتل او صادر شد.
مؤلّف گويد: با مطالعه
حكم قضات وهّابى اين سؤال در اذهان عموم مردم خطور مىكند:
كه قضات حجاز از كجا
اين معنا را بدست آورده و ثابت نمودهاند كه ابو طالب يزدى قصد اهانت به كعبه را
داشته، در حالىكه نه قضات زبان او را مىفهميدند و نه او زبان قضات را؟
و نه وكيل مدافعى كه
به زبان فارسى از او دفاع كند!!
در هر صورت فاصله بين
اتّهام و حكم دو روز بيشتر طول نكشيد.
به عقيده نگارنده اين
حكم ريشه تاريخى دارد، و براساس آن ريشه تاريخى چنين حكمى صادر شده است.
مؤلف تاريخ مكه در جلد
2 ص 40 به اين ريشه تاريخى اشاره مىكند و مىگويد:
متأسّفم از اينكه
عوام الناس چنين گمان مىكنند، كه شيعه عجم در صورتى حجّ خود را قبول مىدانند كه
كعبه را ملوّث نمايند.
راستى اگر ما پيرو عقل
بوديم و بطور صحيح فكر مىكرديم درمىيافتيم كه به موجب اين توهّم مىبايست در هر
سال هزاران بار حجّاج ايرانى و شيعه عجم كعبه را ملوّث كرده باشند، در حالىكه
واقعيّت ملموس و آنچه به رأى العين مشاهده مىكنيم خلاف اين امر را ثابت مىنمايد.
امّا چه بايد كرد؟ كه
آنان در مقام دشمنى عقل و خرد را از خويش دور كردهاند.
واقعيّتها و پندارهاى
غلط:
از زمان سلطنت صفويّه
در ميان حكومت عثمانى و ايران جنگهايى رخ داده است، و علماى عثمانى در برابر ايران
اسلامى موضع گرفته و در مقام دشمنى از هيچ تهمتى فرو گذار نكردهاند، حتى جنگ با
ايران را به منزله جهاد در راه خدا و دين تلقّى نموده و به مباح بودن قتل شيعه و
حتى ايرانيان غير شيعه و اسير كردن و به معرض فروش درآوردن زنان و كودكان ايشان
فتوى مىدادند.
ابتدا در زمان شاه
اسماعيل صفوى و شروع جنگ ميان طرفين، علماى عثمانى در مساجد ختم مىگرفتند و به
شاه اسماعيل نفرين مىكردند.
ابن طولون كه خود از
نويسندگان معاصر شاه اسماعيل صفوى و سلطان سليم عثمانى است
نام کتاب : بلوغ الأماني في حياة الفقيه الكبير و الأصولي الشهير الأيرواني نویسنده : حشمت الواعظين قمى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 331