responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 503

باغک


نویسنده (ها) : ناصر پازوکی طرودی

آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 دی 1398

تاریخچه مقاله

باغک \ bāqak\ ، روستایی کوچک حد فاصل شمس‌آباد و روستای کَمَرد. این روستا در شمال شرق یال یا خط‌الرأس تپه‌ای واقع است که شهرک مسکونی شمس‌آباد در جنوب غرب آن قرار دارد. در شرق باغک، دره و مسیل رودخانۀ فصلی کمرد و در غرب آن درۀ سیف جای گرفته است. خانه‌ها و ساختمانهای شمال باغک به روستای کمرد و از جنوب نیز به شمس‌آباد متصل است.
راه دسترسی به روستای باغک از سمت شمال و از راهی فرعیِ منشعب از جادۀ کمرد میسر است. از آنجا که میـان روستای کمرد و باغک بیش از 1 کمـ فاصله نیست، در گذشته به‌عنوان یکی از مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای کمرد به ‌شمار می‌رفت و اهالی کمرد برای تفرج و تفریح به آنجا می‌رفتند. مالک زمینهای باغک، اهالی روستای کمرد بودند، اما در سالهای پس از انقلاب بخش عمدۀ آن را خوش‌نشینان تهرانی خریداری، و اقدام به ساخت خانه‌های ویلایی و بزرگ کرده‌اند.
شهرک صنعتی کمرد که در جبهۀ شمالی جادۀ اصلی تهران به مازندران و در امتداد شرق به غرب احداث شده است، به دامنۀ محلۀ باغک نیز رسیده و در بخشهایی از آن گسترش یافته، و محیط سرسبز و ییلاقی آن را مخدوش کرده است. کارگاههای مختلفی در این محل وجود دارد که بیشتر آنها بخاری‌سازی، مبل‌سازی، رنگ‌کاری چوب، فلزکاری و صنایع پلاستیک‌سازی است. اهالی بومی‌ روستای باغک همچون اهالی روستای کمرد به کار در کارگاههای یادشده اشتغال دارند و فقط تعداد محدودی از آنها باغدارند.
دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی روستای باغک به مدرسۀ کمرد می‌روند، اما برای تحصیل در مقطع دبیرستان باید به شهر جدید پردیس مراجعه ‌کنند. در تقسیمات جدید کشوری روستاهای جاجرود، سعیدآباد، خسروآباد و شهرک صنعتی کمرد جزو شهر پردیس منظور شده‌اند، اما اهالی روستای کمرد این مسئله را نپذیرفته‌اند. باغک به‌عنوان روستایی مستقل و با قدمت تاریخی، دارای طرح‌ هادی و طرح تفصیلی مختص به خود است.

ناصر پازوکی طرودی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست