responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1052

سید میرسلیم، امام زاده


نویسنده (ها) : حسن موسوی زاده

آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399

تاریخچه مقاله


سید میرسلیم، امامزاده \ emām-zāde seyyed mīr-salīm \ ، امامزاده‌ای در شرق میگون، واقع در دهستان رودبار قصران.
بقعۀ این امامزاده با مساحتی حدود 300 مـ2 در محیطی سرسبز و کوهستانی، در ضلع شرقی میگون و غرب جادۀ سراسری اوشان به شمشک، در کوچه‌ای به نام میرسلیم واقع شده است (پازوکی، 1 / 384؛ سروقدی، 162). نسب امامزاده سید میرسلیم براساس شجره‌نامه‌ای که در داخل امامزاده نصب شده، به امام حسن مجتبى (ع)، و به گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه، به امام موسى کاظم (ع) می‌رسد (پازوکی، 1 / 385؛ سروقدی، همانجا؛ طباطبایی، 109).


به گفتۀ اهالی محل، بنای اولیۀ امامزاده سید میرسلیم که احتمالاً متعلق به سدۀ 9 یا 10 ق است (سروقدی، همانجا)، برجی آرامگاهی با مصالح سنگ لاشه و گل بوده است (پازوکی، 1 / 384). بنای فعلی امامزاده که با سنگ آبی احداث شده، و دارای در و پنجره‌های فلزی است، مشتمل بر اتاق بزرگی است که دیواری سنگی اطراف آن را احاطه کرده، و در جهت شرقی ـ غربی امتداد یافته است، و سقف آن با خرپای فلزی و ورقهای آلومینیومی آبی پررنگ پوشانده شده است. ورودی بنا از شرق و جنوب است و درها و پنجره‌های فلزی آن دارای قوسهای نیم‌دایره‌اند. نمای داخلی و خارجی بنای امامزاده سنگهای بندکشی‌شده‌ای است که مصالح بنا را تشکیل داده است.
گنبد طلایی و نسبتاً بلند امامزاده که از داخل جاده و فاصله‌ای دور دیده می‌شود، بر روی خرپای فلزی‌ استوار شده، و از نوع گنبدهای پیازی است. گریو گنبد دارای پنجره‌های فلزی‌ است که همۀ بدنۀ آن را پوشانده است و بخشی از نور فضای داخلی امامزاده را تأمین می‌کند. در داخل امامزاده ستونهای آهنی‌ از زمین برآمده، و بخشی از بار سقف و گنبد را متحمل شده‌اند. این ستونها فاقد هرگونه پوشش‌اند (همانجا).
صحن امامزاده سید میرسلیم گورستانی محلی است که چند تن از شهدا و همچنین مجتهدی به نام شیخ محمد حیدری در آن به خاک سپرده شده‌اند (حبیبی، 1 / 419).

مآخذ

پازوکی طرودی، ناصر، آثار تاریخی شمیران، تهران، 1382 ش؛ حبیبی، حسن، امامزاده‌ها و تربت برخی از پاکان و نیکان، تهران، 1388 ش؛ سروقدی، محمدجعفر، بقاع متبرکۀ استان تهران، تهران، 1384 ش؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‌نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش.

حسن موسوی‌زاده

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1052
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست