responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 685

استاند


نویسنده (ها) :
بخش جغرافیا
آخرین بروز رسانی :
یکشنبه 25 اسفند 1398
تاریخچه مقاله

اُستاند \ ostānd\ (در فـرانسوی؛ در فـلانْـدْری : اُستِنـده)، شهری در استان فلاندر غربی، واقع در شمال ‌غربی بلژیک، در کرانۀ دریای شمال و انتهای آبراه خِنت ـ بروخه (گان ‌ـ بروژ). این‌ ‌شهر در سدۀ 9م‌ دهکده‌ای ماهیگیری‌ بـود و اُستِنده ـ تِر ـ استرِپه نام داشت. در 1445م، دیواری پیرامون شهر ساخته شد و در 1583م، شاهزاده ویلیام یکمِ اُرانژ برای آن استحکامات و برج و بارو ساخت و شهر به آخرین پایگاه هلندیها در بلژیک تبدیل شد. اما پس از محاصره‌ای سه‌ساله، در 1604م با وجود مقاومت دلاورانۀ فلاندریها، شهر ویران شد و به‌دست اسپانیاییها افتاد. هنگامی‌که امپراتور کارل (شارل) ششم در 1722م «شرکت استاند» را پایه‌گذاری کرد، دوران شکوفایی این شهر آغاز شد. در 1731م این شرکت منحل، اما فعالیتهای بازرگانی آن زیر نظر امپراتور یوزف دوم (سل‌ : 1780-1790م) از سرگرفته شد.
پس از استقلال بلژیک (1830م)، استاند به‌صورت یک تفریحگاه مدرن ساحلی توسعه یافت و سپس لئوپُلد دوم، شاه‌ بلژیک، از آن حمایت کرد. این شهر در جنگ جهانی اول، تا زمان مسدود شدن بندرگاهش (1918م) به‌دلیل غرق شدن یک کشتی بریتانیایی، از پایگاههای اصلی زیردریاییهای آلمانی بود و در طول جنگ جهانی دوم نیز آلمانیها به‌عنوان دژی ساحلی از آن استفاده می‌کردند که طی آن، به‌شدت تخریب شد. نیروهای کانادایی این شهر را در سپتامبر 1944/ شهریور1323 آزاد کردند و به‌تدریج، بیشتر ساختمانهای عمومی آن بازسازی شد. استاند از طوفانهای مخربی که در 1953م/ 1332ش رخ داد، در امان ماند؛ این توفانها سبب طغیان امواج دریا، و شکستن سدی شد که میان این شهر و شهر کنُکه، در برابر دریا ساخته شده بود.
استاند تفریحگاهی پررونق، و مهم‌ترین بندر ماهیگیری بلژیک است و صنایعی چون خشک و نمک‌سود کردن ماهی، پرورش صدف خوراکی، کشتی‌سازی و تولید تنباکو و صابون دارد. مکانهای ویژه و دیدنی آن عبارت‌اند از بازار ماهی، مسیر گـردشگاهی سـاحلی (بـه طول 5 کم‌ )، کـازینو، ویلای سلطنتی، مؤسسۀ تِرمال (برای آب‌درمانی و برق‌درمانی) و یک پیست اسب‌دوانی. این شهر، که از طریق خطوط کشتی‌رانی دریای مانش، با انگلستان ارتباط دارد و دارای فرودگاه نیز هست، دروازۀ ورود به شبکۀ راه‌آهن اروپا به‌شمار می‌رود. جِیمز اِنسُر (1860- 1949م)، نقاش نامدار بلژیکی، در این شهر زندگی و فعالیت می‌کرد.
جمع‌ (برآورد 2007م): ح 000‘70 تن.

مآخذ

EB, 2010 (under «Ostend»); ME, 2008 (under «Oostende»).
بخش جغرافیا

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 685
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست