responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 255

ازاکا


نویسنده (ها) :

آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 2 دی 1398
تاریخچه مقاله

اُزاکا [ozākā] (در ژاپنی: اُساکا)، شهر و مرکز اداری استان ازاکا، در جنوب بخش مرکزی جزیرۀ هونشو در ژاپن. این شهر و شهرهای مجاور آن، کُبه و کیوتو مراکز منطقۀ صنعتی کِئیهانْشین (دومین مجموعۀ پیوستۀ شهری و صنعتی بزرگ ژاپن) به شمار می‌روند.

این شهر در کنار خلیج ازاکا و انتهای شرقی دریـای درون ـ بومی (سِتُنائی کائی)، بر دلتای رودِ یُدو قرار دارد؛ حوزۀ کلان ـ شهری ازاکا بر دلتاها و آبرفتهای مرتفع رودهای یدو، یاماتو و رودهای دیگر گسترش یافته است. آب و هوای این شهر معتدل، و بارش سالانۀ آن حدود 360‘1 میلی‌متر است. این ناحیه در سپتامبر در معرض توفانهای شدیدی است که گاه ویرانگرند. مرکز اصلی تجاری ازاکا در بخش شمالی مرکز شهر است و نواحی صنعتی آن در بخشهای شرقی و شمال شرقی شهر، و در بخشهای کم ارتفاع دلتای رودخانۀ یدو قرار دارند. بخش مرکزی شهر عمدتاً تجاری است و گرچه چندین پارک بزرگ در شهر وجود دارد، فضای سبز آن محدود است.

ازاکا روزگاری به سبب صنایع نساجی خود، به «منچستر مشرق‌زمین» شهرت داشت، اما امروزه صنایع سنگین آن دارای اهمیت‌اند. صنایع اصلی آن عبارت‌اند از ساخت و تولید ماشینهای صنعتی و برقی، آهن و فولاد، تولیدات فلزی، پارچه، مواد شیمیایی، مقوا و کاغذ. صنایع فرآوری مواد غذایی و چاپ و نشر نیز اهمیت دارند. ازاکا یکی از بزرگ‌ترین مراکز مالی ژاپن است. بندر آن که مدتها از مهم‌ترین بنادر کشور بود، از اوایل دهۀ 1970م از نظر اداری با بندر کبه ادغام شده است.

شبکۀ متراکم راه‌آهن، سراسر این ناحیه را پوشش می‌دهد و بزرگ‌راههایی نیز این شهر را به کبه، کیوتو و ناگویا می‌پیوندند. ازاکا دارای دو فرودگاه بین‌المللی است. فرودگاه قدیم نزدیک حومۀ ایتامی، در شمال شهر واقع است و به پروازهای داخلی اختصاص دارد. فرودگاه بین‌المللی کانْسائی که در 1994م گشایش یافت، بر جزیره‌ای مصنوعی در خلیج ازاکا ساخته شده، و با پلی به شهر وصل گردیده است.

ازاکا مدتها از مراکز فرهنگی ژاپن بوده است. در این شهر و نیز استان ازاکا چندین دانشگاه و دانشکدۀ دولتی و خصوصی وجود دارد. ازاکا از مراکز رسانه‌های خبری کشور است.

جمع‌ ‌(برآورد 2007م): 578‘588‘2 تن. (194)


نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست