نام کتاب : استفتاءات جديد حج نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد جلد : 1 صفحه : 147
رفتند و به اعتقاد خويش خواستند
كه پيش از وارد شدن به شهر مكّه از هر جائى كه هست محرم شوند هنگامى كه به جدّه
رسيدند محرم نبودند در ميان راه جدّه و مكّه وارد يكى از مساجد- بين راهى- شدند.
در همان جا غسل كردند و از همان جا نيز محرم شدند و بدون آن كه به ميقات بروند به
راه خود به سمت مكّه به حركت خود ادامه دادند و همه اعمال و مناسك را انجام دادند،
در اين صورت حكم عمره آنها چيست و آيا بر آنها واجب است كه عمره را تصحيح كنند؟
[جواب]
باسمه
تعالى: اگر مىتوانستند كه به يكى از ميقاتها بروند، اين احرام آنها صحيح نمىباشد
و در فرضى كه از روى جهل اين كار را كردهاند بنا بر احتياط عمرهشان باطل شده است
و در صورتى كه نمىتوانستند (كه به يكى از ميقاتها بروند) احرام و عمره آنها صحيح
مىباشد و در هر هر دو صورت، پس از آن چيزى بر آنها نيست و نيازى به درست كردن
ندارد، و اللَّه العالم.
(351)
كسى
كه براى اعمال حج يا اعمال عمره مفرده از جدّه يا از جائى ديگر بعد از ميقات از
روى جهل محرم شده است، حكم او چگونه خواهد بود؟
[جواب]
باسمه
تعالى: در صورتى كه معذور نباشد، عمره مفرده و حج او فاسد شده است، و اللَّه
العالم.
(352)
مراد
و منظور از «ادنى الحل» چيست؟ آيا «حل» در مقابل مكّه
نام کتاب : استفتاءات جديد حج نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد جلد : 1 صفحه : 147