يك عضو زنده محسوب نيامده، بلكه
به شكل يك لايهى رويين بدن باشد، چه حكمى خواهد داشت؟
(بسمه
تعالى): در صورتى كه از خود بدن قطعهى پوستى قطع شده و به جاى ديگر بدن شخصى
پيوند زده شود، آن پوست پاك مىباشد، ولى در صورتى كه پوست بدن ديگرى را قطع نموده
و به بدن انسانى پيوند بزنند، پاكى و طهارت آن در نزد ما محل اشكال مىباشد. و
بنابر احتياط واجب مكلف هنگام نماز بايد اول وضو گرفته و بعد از خشك شدن اعضاء در
صورتى كه پوست پيوند زده شده، در اعضاى تيمم هم وجود دارد، بايد تيمم هم نمايد. و
در آنچه كه ذكر شده، فرقى نمىكند، پوست داراى حس باشد و يا نباشد. بله، چون مسئله
در نزد ما بنابر احتياط مىباشد، مكلف مىتواند به مجتهدى كه قايل به طهارت و پاكى
اين پوست است، با مراعات شرايط رجوع، رجوع نمايد، والله العالم.
ج- بنابر
دو فرض گذشته وظيفهى شخص در حال نماز چگونه است؟
(بسمه
تعالى): حكم نمازگزار از جهت طهارت بدن گذشت، اما از جهت نماز، اگر كندن و رفع
پوست حرجى و مشكل باشد، نماز خواندن با آن مانعى ندارد، والله العالم.