نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 43
تبريزى (قدس سرّه): در عادت
عدديه حكم همان است كه ذكر شده، اما عادت وقتيه حاصل نمىشود، مگر به تكرار شدن
حيض به دفعات متعدد به صورتى كه به شكل يك عادت طبيعى براى زن درآيد، در اين صورت
به مجرد ديدن خون در هنگامى كه عادت طبيعى حاصل شده باشد، حكم به حيض مىشود و
مراعات مىكند عادت عدديه خود را، در عدد ايام حيض، در صورتى كه خون از ده روز
تجاوز كند و يا اينكه سر ده روز قطع شده، ولى زرد رنگ بوده است.
سؤال
(63) زنى كه به مدت 3 روز به شكل خون زرد رنگ خونريزى داشته، سپس بعد از آن چهار
روز به رنگ قرمز ديده است، سپس سه روز پاك بوده و بعد از سه روز پاكى ايام عادت
ماهيانهاش شروع شده و خونريزى داشته است، حكم چهار روزى كه زن به رنگ قرمز
خونريزى داشته را بيان فرمائيد؟
بسمه
تعالى: قبل از ايام عادت هر خونى كه ديده شود، محكوم به استحاضه بوده و فقط خون در
ايام عادت حيض محسوب مىشود، والله العالم.
سؤال
(64) خانمى كه عادت ماهيانهاش هفت روز بوده و در روز هفتم مايعى به شكل قطرات زرد
رنگ از او خارج مىشود و اين حالت تا چند ماه ادامه دارد، آيا با توجه به اين امر،
عادت او به همان هفت روز باقى مىماند، آيا اين لكههاى زرد رنگ حكم ايام عادت را
دارا مىباشد و محكوم به حيض مىشود، يا اينكه عادت منقلب به شش روز مىشود و مايع
زرد رنگ حكم حيض را نداشته و استحاضه است؟
بسمه
تعالى: در فرض سؤال عادت تغيير نكرده و به همان هفت روز باقى است و مايع زرد رنگ
كه روز هفتم مىبيند محكوم به حيض مىباشد، مگر در
نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 43