نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 382
سؤال (891) آيا بستن لولههاى
زن براى جلوگيرى از باردارى در صورتى كه باردارى براى او خطرناك بوده و زندگى او
را تهديد مىكند جايز است. با توجه به اينكه اين بستن به شكل موقت بوده و زن
مىتواند بعداً آن را با مراجعه به پزشك باز نمايد؟
خوئى
(قدس سرّه): در صورتى كه بتواند دوباره آن را باز كند، مانعى ندارد، والله العالم.
سؤال
(892) در صورتى كه جلوگيرى از وسايل و طرق مجاز براى جلوگيرى از باردارى كه متعارف
است براى زن باعث گرفتارى و مشقت باشد و زن براى جلوگيرى از خطرات باردارى مجبور
باشد كه اقدام به طرقى نمايد كه مستلزم كشف عورت در نزد پزشك مىباشد، آيا اين عمل
جايز است؟
خوئى
(قدس سرّه): در صورتى كه حمل و باردارى براى زن باعث مشقت و حرج باشد مانعى ندارد
و در صورتى كه بتواند به پزشك زن مراجعه كند نمىتواند به پزشك مرد مراجعه كند،
والله العالم.
تبريزى
(قدس سرّه): در صورتى كه باردارى براى زن مستلزم مشقت و سختى فراوان باشد به شكلى
كه اين مشقت در باردارى زن عادى و متعارف نباشد مانعى ندارد، والله العالم.
سؤال
(893) آيا زن و مرد مىتوانند براى هميشه خود را عقيم نمايند به شكلى كه هميشه از
فرزنددار شدن محروم شوند؟
خوئى
(قدس سرّه): اين عمل جايز نمىباشد، والله العالم.
تبريزى
(قدس سرّه): اين عمل در صورتى كه جنايت بر نفس نباشد مثل شخصى كه داراى فرزندان
متعددى باشد مانعى ندارد، والله العالم.
سؤال
(894) زنى كه باردار به بچههاى ناقص مىشود. آيا مىتواند بدون اجازهى
نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 382