نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 320
داراى عادت ماهيانه و منظم بودم
و اين امر به جهت جهل به مسئلهى شرعى بود و اكنون متوجهى مسئله شدهام. آيا با
اين محاسبه عدّهى من تمام شده است. آيا وظيفهى شرعى خود را انجام دادهام؟
ب:
چون من گمان مىكردم كه عدّهام طبق گذشت ماه محاسبه مىگردد و بعد از اتمام سه
ماه عدّهام تمام مىشود، دو روز قبل از اتمام سه ماه اقدام به ازدواج با مردى
نمودم. او وقتى راجع به عدّه من سؤال نمود، به او گفتم دو روز از عدّهام مانده
است. او گفت چون اين مدت ناچيز مىباشد عقد موقت براى تو مانعى ندارد. آيا اين عقد
موجب حرمت ابدى مىشود با توجه به جهل من و مرد مذكور به مسئلهى شرعى جواب مسئله
را مرقوم فرمائيد.
ج:
مردى كه با من عقد موقت خوانده، همان مردى است كه مرا بعداً به عقد دايم درآورده و
من اكنون با او زندگى مىكنم. آيا ازدواج من با اين مرد صحيح مىباشد؟
بسمه
تعالى: در صورتى كه هر دو جاهل به مسئله شرعى بودهاند عقد اوّل موجب حرمت ابدى
نمىگردد. اما راجع به عقد دوم در صورتى كه زن هر ماه يك مرتبه حيض مىديده، بعد
از گذشت سه ماه، سه طهرى كه شرط صحت عقد بوده محقق شده و در اين صورت فرقى بين جهل
زن به اينكه عدّه را به سه طهر نگه دارد يا به ماه، نمىباشد، والله العالم.
سؤال
(779) در چه سنّى زن به حد يائسگى رسيده و بعد از طلاق نيازى به عدّه ندارد؟ آيا
در نزد شما و مرحوم آقاى خوئى (قدس سرّه) سن يائسگى پنجاه سال مىباشد. آيا بين
پنجاه سال تا شصت سال در صورتى كه زن خونى به صفات حيض ديد، بايد احتياط نموده و
در آن حال اقدام به طلاق نشود.
نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 320