نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 162
بسمه تعالى: بايد سعى و تقصير
را خودش انجام داده و بعد از آنكه پاك شد، غسل نموده و نماز طواف را انجام دهد و
اگر تا وقت حج پاك نشد، قبل از آنكه طواف حج را بجا مىآورد، اولًا نماز طواف
عمرهى تمتع را قضا نموده و بنابر احوط اولى سعى را اعاده كند، والله العالم.
سؤال
(379) در صورتى كه زنى مبتلا به استحاضهى كثيره بوده و براى طواف غسل نموده، آيا
مىتواند به همين غسل براى نماز اكتفا كند؟
بسمه
تعالى: بنابر احتياط غسل نموده، وضو گرفته و نماز طواف را بخواند و فاصلهى بين
اينها و نماز هم مانعى ندارد، والله العالم.
سؤال
(380) گاهى اوقات از نماز خواندن زنان نزديك مقام جلوگيرى مىشود و مجبور مىشوند
كه نماز را در فاصلهى دورى از مقام در انتهاى مسجد و يا نزديك مكان زمزم فعلى
بخوانند، آيا اين نماز صحيح مىباشد؟
خوئى
(قدس سرّه): در آن حال در هر كجاى مسجد الحرام بخوانند، مانعى ندارد، والله
العالم.
سؤال
(381) زنى كه نشسته نماز خوانده و توان سجده نمودن به شكل كامل و متعارف را نداشته
است و در حال نماز طواف در حج واجب، سجده بر روى ناخن كرده است و معتقد بوده كه
اين سجده صحيح مىباشد. آيا نماز و حج او صحيح مىباشد و اگر توان سجدهى كامل را
داشته، نمازش چه حكمى پيدا مىكند؟
بسمه
تعالى: اگر ممكن است كه دوباره به مكه برگردد، بايد نماز را در مسجد الحرام اعاده
كند و اگر توان سجده نمودن بر روى زمين را به شكل كامل ندارد، سجده گاه را مقدارى
بالا آورده و بر آن سجده كند. البته اين حكم در صورتى است كه ماه ذى الحجه منقضى
نشده باشد و اگر ذى الحجه
نام کتاب : احكام شرعى بانوان نویسنده : خوئي، سيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 162