responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مناسك حج نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 112

قصد ديگرى داشته باشد، بدين معنى كه هر چه در نزد عرف، زينت شمرده شود، محرم نمى‌تواند خود را به آن آراسته كند گرچه به قصد زينت نبوده و انگيزه ديگرى داشته باشد. و آنچه عرفا زينت شمرده نشود، محرم مى‌تواند بهر انگيزه‌اى از آن استفاده نمايد.

ملاك و معيار در زينت اين است كه هر آنچه عرفا زينت شمرده شود مانند مرتب نمودن لباس يا اندام، و يا پوشيدن زينتى، بر محرم حرام است حتى اگر انگيزه وى زينت كردن نباشد، و هر آنچه عرفا زينت شمرده نشود مانند پوشيدن لباس‌هاى معمولى، و يا پوشيدن جامه‌هاى احرام بر محرم حرام نمى‌باشد. البته در اين ميان پوشيدن زيور آلات زنانه‌اى كه پيش از احرام متعارف آنان بوده است از حكم اين مسأله مستثنى مى‌باشد، يعنى با وجود آنكه اين موارد عرفا زينت شمرده مى‌شوند، ولى زن در حال احرام مى‌تواند آن را بپوشد، ولى جايز نيست آن را به شوهر و يا مردان ديگر نشان دهد. پوشيدن انگشتر، اگر عرفا زينت شمرده شود، جايز نيست، وگرنه اشكالى ندارد. و حكم پوشيدن ساعت مچى نيز چنين است.

مسأله 304- اگر محرم زينت نمايد، كفاره ندارد گرچه عمدا و از روى آگاهى باشد.

مسأله 305- بر محرم- چه مرد و چه زن- حرام است حنا ببندد چنانچه عرفا زينت شمرده شود گرچه قصد زينت نمودن نداشته باشد، ولى اگر در عرف عموم مردم زينت محسوب نشود اشكال ندارد.

نام کتاب : مناسك حج نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست