نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 776
ندارد از مچ ببرّد ودرمقدار اضافه ارش[1]
بگيرد. همچنين است اگر از بالاى آرنج بريده شود.
(مسأله
3419) اگر شخص قطع كننده وشخصى كه دستش بريده شده هر دو انگشت اضافى داشته
باشند قصاص ثابت است، حتى بعيد نيست كه قصاص ثابت باشد در جايى كه فقط جانى انگشت
اضافى داشته باشد، امّا اگر تنها مجنى عليه انگشت اضافى داشته باشد در اين صورت
نظر مشهور اين است كه مجنى عليه، حق قصاص وگرفتن ديه انگشت اضافى را كه ثلث (3/ 1)
انگشت اصلى است دارد. البته نظر مشهور اشكال دارد و اقرب اين است كه حق گرفتن ديه
انگشت اضافى را ندارد.
(مسأله
3420) اگر دست راست كسى را ببرّد، بعد جانى دست چپش را جلو آورد و مجنى
عليه درحاليكه جاهل به مطلب بوده دست چپ جانى را ببرّد ظاهراً قصاص از جانى ساقط
نيست. بنابراين مجنى عليه حق دارد دست راست جانى را ببرّد. البته اگر بريدن دست
راست در معرض سرايت باشد با اينكه جراحت در دست چپ موجود است، قطع دست راست جايز
نيست، تا اينكه جراحت دست چپ بهبود يابد. اگر جانى در اين كار تعمّد داشته ومى
دانسته كه بريدن دست چپ از بريدن دست راست كفايت نمىكند، بدون ترديد حق گرفتن ديه
را ندارد، ولى اگر تعمّد نداشته است حق گرفتن ديه دست چپ را دارد. امّا اگر مجنى
عليه عالم به مطلب باشد و با وجود اين دست چپ جانى را ببرّد، ظاهراً بطور كلى بر
عهده او قصاص است هرچند جانى عمداً اين كار را كرده باشد.
(مسأله
3421) اگر دست مردى را ببرّد و بعد آن مرد بميرد، و ولى او ادّعا كند كه
مرگ وى به سبب سرايت جنايت بوده است امّا جانى ادّعاى او را انكار نمايد، در اين
فرض قول جانى پذيرفته مىشود. همچنين اگر كسى را كه در لباس پيچيده شده از وسط
ببرّد وبصورت دو نيمه دربياورد، بعد ولى ادّعاكند كه او زنده بوده ولى جانى ادّعا
نمايد كه او قبلًا مرده با اينكه معمولًا احتمال راست بودن ادّعاى جانى وجود
دارد، بازهم ادّعاى جانى پذيرفته مىشود.
(مسأله
3422) اگر انگشت دست راست شخصى را ببرّد، سپس دست راست شخص ديگرى
[1] - مراد از ارش تفاوت قيمت است
به اين نحو كه شخصى را كه جراحت بر او وارد شده فرض كنند كه اگر بنده و قابل فروش
بود تفاوت قيمت سالم و قيمت معيوب او به چه نسبت بود، به همين نسبت ازديه كامل
انسان به او بدهد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 776