responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 75

هركدام نازك نباشند بطورى كه زير آن نمايان باشد اگرچه با مجموع آن ستر حاصل شود.

(مسأله 280) در تكفين اذن ولى به نحوى كه در غسل گفته شد لازم است و امّا قصد قربت لازم نيست.

(مسأله 281) بنابراحتياط واجب، چنان‌چه تهيه سه قطعه كفن ممكن نباشد، آنچه مقدور است فراهم شود و اگر امر داير شود بين تهيه لنگ يا پيراهن يا سرتاسرى تهيه سرتاسرى، مقدم است و اگر امر داير شود بين تهيه پيراهن يا لنگ، تهيه پيراهن مقدم است و اگر صرفاً به اندازه پوشاندن عورت پارچه دراختيار داشته باشد واجب است با آن عورت را بپوشاند و اگر صرفاً به اندازه پوشاندن قُبل يا دُبر پارچه داشته باشد واجب است قُبل را با آن بپوشاند.

(مسأله 282) كفن بايد پاك باشد- حتى بنابر احتياط از نجاستى كه در نماز عفو شده- ومباح باشد بنابراين كفن با پارچه غصبى مطلقاً جايز نيست، بنابراحتياط ابريشم نباشد. كفن كردن با پارچه بافته شده از طلا و يا كفن با اجزاى حيوان حرام گوشت و يا با پوست حيوان حلال گوشت بعيد نيست جايز باشد گرچه احتياط ترك آن است مادامى كه كفن با غير اين‌ها ممكن باشد. اما در حال اضطراركفن با پارچه نجس و ابريشمى جايز است. اگر كفن منحصر در متنجس و ابريشم باشد، وجمع آن دوممكن نباشد ابريشم مقدم است والّا به دوواجب مى‌شود و اگر منحصر در پارچه غير ابريشمى نجس وابريشم متنجس شود، پارچه غير ابريشمى مقدم است وميت را با آن كفن كنند اگر جمع بين آن دو ممكن نباشد والّا احتياط جمع است.

(مسأله 283) كفن كردن با پارچه غصبى حتى در حالت انحصار جايز نيست، نيز كفن كردن باپوست مردار اشكال دارد وبنابراحتياط واجب در صورت انحصار با آن كفن كنند.

(مسأله 284) كفن كردن با پارچه ابريشمى كه خالص نيست، جايز است.

(مسأله 285) اگر كفن نجس شود، بايد آن را بشويند يا آن مقدار نجس را چنان‌چه كم باشد پاره كنند، بنابراين تطهير كفن واجب است اگرچه بعد از گذاشتن در قبر باشد و اگر تطهير آن ممكن نباشدولى عوض كردن آن ممكن باشد، بايد عوض نمايند و اگر بعد از كفن كردن در صحت تكفين ميت شك كنند، بنا را بر صحت بگذارند.

(مسأله 286) خريد كفن به مقدار واجب آن از اصل تركه ميت قبل از اداى دين و وصيت خارج مى‌شود، نيز پرداخت هزينه تجهيز ودفن، از قبيل پول سدر كافور وآب غسل وقيمت زمين‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست