responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 124

بعد از آن نماز ظهر را بخواند.

(مسأله 506) ترتيب بين نماز مغرب و عشا لازم است و اگر از روى عمد و التفات عشا را مقدم بدارد باطل است و اگر به خيال اين‌كه نماز مغرب را خوانده يا به اعتقاد اين‌كه تقديم عشا جايز است آن را اول بخواند نماز او صحيح است و اگر در بين نماز متوجه يا علم پيدا كند كه جايز نيست، بايد نيت مغرب نمايد و بعد نماز عشا را بخواند و اگر در ركوع ركعت چهارم متوجه شود نماز او باطل است و بايد اول مغرب و بعد عشا را بخواند، ولى چنان‌چه بعد از نماز متوجه شود، نماز عشاى او صحيح خواهد بود چه در وقت اختصاصى مغرب باشد چه در وقت مشترك و بعد بايد نماز مغرب را بخواند.

(مسأله 507) قبلًا گفتيم كه اگر در بين نماز عصر يا عشاء متوجه شود كه نماز ظهر و مغرب را نخوانده بايد نيّت خود را به آنها تغيير دهد امّا اگر در بين نماز ظهر يا مغرب متوجه شود كه آنها را خوانده است، در اين صورت نمى‌تواند نيت را به نماز عصر يا عشا تغيير دهد.

(مسأله 508) اگر پيش از ركوع ركعت چهارم نماز عشا متوجه شود كه نماز مغرب را نخوانده است، وعدول نمايد وبعد معلوم شود كه آن را خوانده، چنان‌چه ركنى مثل ركوع يا دو سجده را را به نيت نماز مغرب انجام داده باشد، نماز او باطل است و چنان‌چه جزء غير ركنى را بجا آورده، نماز او صحيح است ..

(مسأله 509) كسانى كه عذر دارند و از برطرف شدن آن نااميد هستند بلكه اگر اميدوار به زوال آن عذرهم باشند، مى‌توانند نماز را در اول وقت بخوانند، ولى اگر عذر آنها در وقت برطرف شد بايد اعاده كنند، ولى در مورد تقيه اعاده لازم نيست اگرچه بداند كه در وقت، تقيه برطرف مى‌شود.

(مسأله 510) كسى كه نماز ادا يا قضا به عهده دارد، تا زمانى كه وقت آن تنگ نشده باشد، جايزاست كه نماز مستحبى بخواند.

(مسأله 511) اگر كسى در وقت بالغ شود حتى اگر به مقدار يك ركعت از وقت نماز را درك كندواجب است آن را را بجاى آورد و چنان‌چه قبل از بلوغ شروع به نماز كند و در بين نماز يا بعد از آن بالغ شود و وقت هنوز پايان نيافته باشد، بايد آن را اعاده نمايد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست