responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 106

سرما يامانند آن بيرون آورد و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است و اگر بتواند آن را درآورد، مخير است كه با لباس نجس يا برهنه نماز بخواند و بنابر احتياط در لباس نجس نماز بخواند، بلكه احتياط جمع است.

(مسأله 423) اگر اجمالًا بداند يكى از دو لباسى كه دارد نجس است، بايد با هر دو نماز بخواند و اگرلباس پاك سومى دارد، مخير است كه نماز را با لباس سوم يا با آن دو لباس ديگر بخواند.

(مسأله 424) اگر جايى از بدن ولباس نجس شود يا دو جاى بدن يا لباس نجس شود و آب فقطبراى تطهير يكى داشته باشد، بايد على التخيير يكى از آنها را تطهير كند مگر آن‌كه نجاست يكى بيشتراز ديگرى باشد، كه بايد آن يكى را كه بيشتر است تطهيركند.

(مسأله 425) خوردن وآشاميدن چيز نجس حرام است، ولى مى‌توان از آن در جايى كه طهارت شرط نيست، استفاده نمود.

(مسأله 426) فروختن مردار، شراب، خوك وسگ غير شكارى حرام است، ولى فروختن بقيه اعيان نجس ومتنجس در صورتى كه منفعت حلال معتنابهى داشته باشند- بنحوى كه عقلاء در مقابل آن مال پرداخت كنند- جايز است و اگر منفعت جزئى داشته باشد، بعيد نيست كه جايز باشد، گرچه احتياط در ترك آن است.

(مسأله 427) نجس كردن مسجد، ديوارها، فرش، ظرف و ديگر وسايل آن حرام است. اما اگر يكى از اين موارد نجس شد، وجوب كفايى تطهير، فقط شامل مسجد و ديوار و مصالح ساختمانى آن است وشامل موارد ديگر نمى‌شود. بردن نجس خشك به مسجد اگر سبب هتك حرمت آن شود حرام است، ولى اگر سبب هتك حرمت نشود، مانعى ندارد مخصوصاً اگر به گونه‌اى باشد كه قابل اعتناء نباشد، مثل اين‌كه انسان وارد مسجد شود و به دليل داشتن جراحت يا زخم، لباس يا بدن اوخونى باشد.

(مسأله 428) اگر وجود نجاست در مسجد موجب هتك حرمت مسجد شود واجب است فوراً آن راتطهير كند، و اگر موجب هتك حرمت نشود احتياط واجب ازاله نجاست از مسجد است، امّا وسايل و فرش‌هاى مسجد، احتياط مستحب ازاله نجاست از آنهاست. حال اگر كسى براى نماز وارد مسجدشد و وقت نماز هم وسعت داشته باشد بايد اول نجاست را از مسجد برطرف كند و بعد نماز بخواند و چنان‌چه قبل از تطهير مسجد، نماز بخواند، گناه كرده ولى نمازش صحيح‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست