با ساير مسلمين مىخوانند، آيا بايد بعد
از روشن شدن هم دوباره بخوانند، يا همان نماز كه به جماعت خواندهاند كافى است؟
ج- در فرض مرقوم، جماعت صحيح است و اعاده ندارد.
[1344] س- كسى كه قصد كرده است تا
پايان روز ترويه (هشتم ذىحجه) در مكّه اقامت نمايد، به تصور اينكه از آغاز ورودش
به مكّه تا روز ترويه ده روز است و بر اين اساس، چند روز نماز را تمام خواند، بعد
خلاف آن ثابت گرديد و معلوم شد ده روز نبوده است، وظيفه او در نماز چيست؟ آيا تمام
است يا قصر؟[1]
ج- اگر واقع ده روز را قصد كرده و بعد خلاف آن معلوم شده است، مثل
اينكه يقين داشت كه ماه سى روز است و روز ترويه مثلًا سهشنبه است، بعداً معلوم شد
ماه 29 روز است و روز ترويه دوشنبه است، بايد نماز را تمام بخواند، و اگر واقع آن
را قصد ندارد و فقط خيال مىكند كه ده روز مىماند، مثل اينكه مىداند ماه 29 روز
و ترويه دوشنبه است ولى در حساب اشتباه كرده و خيال مىكند تا آن روز ده روز است
در حالى كه واقعاً نيست، بايد بعد از كشف خلاف نمازها را جمع بخواند علىالأحوط و
آنچه تمام خوانده را نيز قصراً قضا نمايد.
[1]- از آنجائى كه امروزه
منى و مشعر و عرفات جزء شهر وسعت يافته مكه شده است معمولًا حجاجى كه ابتداى ذيحجه
به مكه وارد مىشوند و قصد ماندن تا انجام اعمال حج را دارند ده روز را در مكه
باقى خواهند ماند و قصد عشره كرده و نمازها را تمام بخوانند.