responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مناسك حج نویسنده : هاشمى شاهرودى، سيد محمود    جلد : 1  صفحه : 415

با ساير مسلمين مى‌خوانند، آيا بايد بعد از روشن شدن هم دوباره بخوانند، يا همان نماز كه به جماعت خوانده‌اند كافى است؟

ج- در فرض مرقوم، جماعت صحيح است و اعاده ندارد.

[1344] س- كسى كه قصد كرده است تا پايان روز ترويه (هشتم ذى‌حجه) در مكّه اقامت نمايد، به تصور اينكه از آغاز ورودش به مكّه تا روز ترويه ده روز است و بر اين اساس، چند روز نماز را تمام خواند، بعد خلاف آن ثابت گرديد و معلوم شد ده روز نبوده است، وظيفه او در نماز چيست؟ آيا تمام است يا قصر؟[1]

ج- اگر واقع ده روز را قصد كرده و بعد خلاف آن معلوم شده است، مثل اينكه يقين داشت كه ماه سى روز است و روز ترويه مثلًا سه‌شنبه است، بعداً معلوم شد ماه 29 روز است و روز ترويه دوشنبه است، بايد نماز را تمام بخواند، و اگر واقع آن را قصد ندارد و فقط خيال مى‌كند كه ده روز مى‌ماند، مثل اينكه مى‌داند ماه 29 روز و ترويه دوشنبه است ولى در حساب اشتباه كرده و خيال مى‌كند تا آن روز ده روز است در حالى كه واقعاً نيست، بايد بعد از كشف خلاف نمازها را جمع بخواند على‌الأحوط و آنچه تمام خوانده را نيز قصراً قضا نمايد.


[1]- از آنجائى كه امروزه منى و مشعر و عرفات جزء شهر وسعت يافته مكه شده است معمولًا حجاجى كه ابتداى ذيحجه به مكه وارد مى‌شوند و قصد ماندن تا انجام اعمال حج را دارند ده روز را در مكه باقى خواهند ماند و قصد عشره كرده و نمازها را تمام بخوانند.

نام کتاب : مناسك حج نویسنده : هاشمى شاهرودى، سيد محمود    جلد : 1  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست